Hernieuwbare kunststoffen

Eigenschappen en Verwerking van Hernieuwbare Kunststoffen

Om biobased of biologisch afbreekbare kunststoffen in daadwerkelijke producten te implementeren, is het essentieel om te weten hoe deze kunststoffen te verwerken zijn en welke mogelijkheden er zijn voor verbetering van de eigenschappen van de materialen voor specifieke toepassingen.

Wageningen Food & Biobased Research heeft ruime ervaring en state-of-the-art faciliteiten om de eigenschappen en het verwerkingsgedrag van hernieuwbare kunststoffen op pilotschaal te testen en geeft advies over functionele optimalisaties.

Wij geven bedrijven een onafhankelijk advies bij het selecteren van de juiste (biobased) kunststoftypen en het implementeren van nieuwe kunststofproducten.

Selectie van kunststoftype en -kwaliteit

Om nieuwe hernieuwbare kunststoffen daadwerkelijk in producten te kunnen toepassen, zijn inzichten in het verwerkingsgedrag van deze materialen en informatie over relevante eigenschappen voor specifieke toepassingen essentieel. Deze informatie kan worden gebruikt voor het ontwikkelen van formuleringen met passende additieven (zoals kleurstoffen, stabilisatoren en vulstoffen) en voor het vervaardigen van prototypes.

Vooral analyses van het verwerkingsgedrag, bijvoorbeeld door middel van reologiemetingen of thermische analyses, zijn zeer relevant. Mechanische analyses, thermische analyses, barrièremetingen en evaluatie van bio afbreekbaarheid geven cruciale inzichten in de eigenschappen van de kunststof. Dit helpt bij het zorgvuldig selecteren van het juiste kunststoftype voor elke specifieke toepassing.

Verwerking en productontwikkeling van hernieuwbare kunststoffen

Wageningen Food & Biobased Research heeft ruim 25 jaar ervaring in de verwerking en ontwikkeling van hernieuwbare kunststoffen zoals PLA, zetmeelblends, PHA’s en diverse biologisch afbreekbare co-polyesters. In onze Biobased Products Innovation Plant verwerken we plastics op batchschaal van 1 kg tot 1000 kg. Denk hierbij aan compound-extrusie op verschillende modulaire extruders, spuitgieten en filmblazen/co-extrusie tot 5 lagen.

Kunststof testfaciliteiten

Onze testfaciliteiten bestaan uit reguliere analyses zoals Melt Flow Index (MFI), Heat Deflection Temperature (HDT) en mechanisch testen. Daarnaast bieden wij geavanceerdere opties aan, waaronder Dynamic Mechanical Thermal Analysis (DMTA), reologie (capillair, plaat/plaat), nucleaire magnetische resonantie (NMR), GPC/SEC, gasbarrière-eigenschappen, en tests met betrekking tot biologische afbraak.

Nieuwe productformuleringen

In het kader van het TKI-project dunwandige spuitgietproducten heeft Wageningen Food & Biobased Research innovatieve PLA-formuleringen ontwikkeld die gebruikt kunnen worden voor dunwandige, doorzichtige voedselverpakkingen.

Daarnaast hebben we in verschillende projecten formuleringen en processen ontwikkeld voor het maken van geschuimde producten.

Als onderdeel van het Zever en Zevervolg project hebben we nieuwe op zetmeel gebaseerde films ontwikkeld met dynamische barrière-eigenschappen. Deze films verlengen de houdbaarheid van vers fruit, zoals appels en peren.

Samenwerken om te innoveren

Als u nieuwe biobased of biologisch afbreekbare kunststoffen in uw producten wilt toepassen en hulp nodig heeft bij het selecteren van de juiste materialen, of meer inzicht nodig heeft in de eigenschappen en het verwerkingsgedrag van deze nieuwe materialen, zijn wij graag uw onderzoekspartner. Neem contact met ons op voor meer informatie.