Project

Duidelijke duurzaamheidsinformatie

Er vinden momenteel verschillende ontwikkelingen plaats m.b.t. het meten en communiceren van de duurzaamheidsimpact van voedsel. Denk aan afspraken in het Klimaatakkoord over meten, verlagen, monitoren en communiceren van de klimaat voetafdruk van voedsel.

Ook in Europees verband zijn er nieuwe ontwikkelingen. Zo komt de EC in 2023 in het kader van de Farm to Fork strategie met een voorstel voor een wetgevend kader voor duurzame voedselsystemen en in 2024 met een voorstel voor duurzaamheidslabelling om consumenten in staat te stellen duurzame voedselkeuzes te maken. LNV wil consumenten ook stimuleren meer te kiezen voor duurzaam geproduceerd voedsel. Daarom moeten we weten hoe duurzaamheids-informatie het beste naar de consument overgebracht kan worden op zo’n manier dat het de consument beweegt om meer duurzame producten te kopen, zonder dat dit ten koste gaat van de verduurzamingsdrijfveer van het bedrijfsleven. Hierbij borduren we voort op lopende projecten gericht op bijvoorbeeld het ontwikkelen van nieuwe en gestandaardiseerde methodes van duurzaamheidsinformatie. De focus van dit project is te kijken hoe gedragsinzichten gebruikt kunnen worden om duurzaamheidsinformatie (bijvoorbeeld labelling) meer effectief in te zetten. De onderzoeksvraag is dan ook als volgt: Welke vorm van informatie en communicatie over duurzaamheid van voedselproducten op productniveau draagt het meest effectief bij aan het stimuleren van de aankoop van duurzamer geproduceerd voedsel? 

Duurzame keuzes kunnen alleen worden gemaakt op het moment dat consumenten kunnen zien dat een product duurzaam is. Op dit moment zijn er veel verschillende soorten labelsystemen voor duurzaamheid en lijken deze met name effectief voor geïnformeerde en gemotiveerde consumenten. Om alle consumenten te ondersteunen bij duurzame voedselkeuzes willen we in dit project leren van bestaande systemen, en deze aanvullen met kennis over gedragsbeïnvloeding om er zo voor te zorgen dat duurzaamheids informatie door meerdere groepen wordt opgemerkt en hun duurzame keuzes positief beïnvloeden. We maken onderscheid tussen (on)gemotiveerde en (on)geïnformeerde consumenten en onderzoeken verschillende (mogelijk fictieve) manieren om over duurzaamheid te communiceren op de mate waarin zij opvallen en de duurzaamheidskeuzes beïnvloeden. Het project resulteert in aanbevelingen voor duurzaamheidscommunicatie om de aansluiting met alle consumenten en duurzame keuzes te vergroten.

Publicaties