Dies Natalis
Op vrijdag 7 maart 2025 viert Wageningen University & Research haar Dies Natalis. Dit jaar is het thema: Artificial Intelligence for Sustainable Futures.
Dies Natalis | Artificial Intelligence for Sustainable Futures
7 maart 2025 | 15:00-17:00 uur, Wageningen Campus, Orion Gebouw, Bronland 1, Wageningen of online
Tijdens de viering van de Dies Natalis ontdekken we hoe wetenschappers en studenten verantwoordelijke change makers kunnen worden en AI kunnen inzetten om het toekomstbeeld van een duurzame wereld werkelijkheid te maken.
Kunstmatige Intelligentie kan enorm bijdragen aan de wetenschap door data-analyse te verbeteren, ontdekkingen te versnellen en nieuwe onderzoeks- en onderwijsmethoden mogelijk te maken. Of het nu gaat om het verbeteren van landbouwpraktijken of het voorspellen van de impact van wereldwijde veranderingen: AI kan een krachtig hulpmiddel zijn voor wereldwijde wetenschappelijke innovatie en verduurzaming.
Dit transformatieve potentieel voor de wetenschap brengt echter ook uitdagingen met zich mee. Onderzoekers en studenten hebben een belangrijke rol te vervullen om te zorgen dat Kunstmatige Intelligentie effectief en op verantwoordelijke wijze ingezet kan worden.
De officiële viering van de Dies Natalis zal voorafgegaan worden door pitches voor de Research Award die wordt georganiseerd door Wageningen Graduate School met steun van University Fund Wageningen. Op de webpage van de Research Award is meer informatie te vinden over het programma van de Research Award.
14:00 | Receptie en registratie |
---|---|
15:00 | Artificial Intelligence for Sustainable Futures |
Inleiding door Prof.dr Carolien Kroeze - Rector Magnificus en Vicevoorzitter van Wageningen University & Research | |
Dieslezing door Prof. Andrea E. Rizzoli - Directeur IDSIA USI-SUPSI en professor aan SUPSI (University of Applied Sciences of Southern Switzerland) | |
Intermezzo | |
Presentaties door jonge wetenschappers Hilmy Baja, Smaranda Filip en Paulan Korenhof | |
Research Award | |
Afsluiting door Rector Magnificus Prof.dr Carolien Kroeze | |
17:00 | Borrel |
Praktische informatie
Locatie: Wageningen Campus, Orion, Bronland 1, Wageningen
Registratie: gebruik de knop hieronder of ga naar wur.eu/dies. Gelieve te registreren voor 4 Maart.
Informatie: voor vragen kunt u contact opnemen met dies@wur.nl.
Eerdere edities van de Dies Natalis
Dies Natalis 2024: From Globe to Gut: Unravelling the Microbiome
Op vrijdag 8 maart 2024 vierde Wageningen University & Research haar 106e Dies Natalis en de overdracht van het rectorschap. Het thema van dit jaar was: From Globe to Gut: Unravelling the Microbiome.
Bekijk de video's
- Helaas, uw cookie-instellingen zijn zodanig dat de video niet getoond kan worden - pas uw permissie voor cookies aan
- Helaas, uw cookie-instellingen zijn zodanig dat de video niet getoond kan worden - pas uw permissie voor cookies aan
- Helaas, uw cookie-instellingen zijn zodanig dat de video niet getoond kan worden - pas uw permissie voor cookies aan
- Helaas, uw cookie-instellingen zijn zodanig dat de video niet getoond kan worden - pas uw permissie voor cookies aan
- Helaas, uw cookie-instellingen zijn zodanig dat de video niet getoond kan worden - pas uw permissie voor cookies aan
- Helaas, uw cookie-instellingen zijn zodanig dat de video niet getoond kan worden - pas uw permissie voor cookies aan
- Helaas, uw cookie-instellingen zijn zodanig dat de video niet getoond kan worden - pas uw permissie voor cookies aan
- Helaas, uw cookie-instellingen zijn zodanig dat de video niet getoond kan worden - pas uw permissie voor cookies aan
Dies Natalis 2023: Blue Transitions, Shaping Sustainable Marine Futures
Dies Natalis 2022: Metamorfoses. Vormgeven aan het universitair onderwijs van morgen
Wat zijn de trends in het universitair onderwijs? Hoe willen, en verwachten we dat het hoger onderwijs er in 2030 uitziet? Volgt de student in 2030 nog een volledig programma aan één universiteit? Heeft onderwijs nog steeds plaats op de campus of verhuist het naar andere onderwijsomgevingen? En wat betekent dit voor innovaties in het onderwijs van vandaag?