Living lab over gedragsverandering
Gedragsverandering van consumenten of producenten is de sleutel tot veel grote vraagstukken in de wereld – van gezonde en voldoende voeding tot klimaatverandering. Het WUR living lab over gedragsverandering investeert in nieuwe manieren om gedrag te begrijpen en te veranderen.
Mensen maken niet altijd rationele economische keuzes. Ook sociale normen en emoties spelen een rol in gedrag. Als consumenten bijvoorbeeld zien dat andere klanten veel gezonde artikelen kopen, gaan ze dat zelf ook doen. Ander voorbeeld: boeren in ontwikkelingslanden zullen nieuwe technologie mijden, als ze de risico’s daarvan niet kunnen overzien.
Gedrag staat centraal
Wageningen University & Research investeert daarom in nieuwe methoden uit de economie om gedragsreacties te onderzoeken, die bestaande economisch modellen kunnen aanvullen. Want gedrag is misschien niet altijd rationeel, maar daarmee nog niet onbegrijpelijk of onvoorspelbaar. Met de nieuwe inzichten in (consumenten)gedrag kunnen bedrijven efficiënter werken en overheden slimmer en meer gericht beleid maken. Ruben: 'Heel veel problemen zijn efficiënter aan te pakken door gedrag te beïnvloeden, dan door regels op te leggen of prijzen te veranderen.' Economische prikkels, zoals bijvoorbeeld milieuvriendelijker gedrag afdwingen door een hogeren prijs op milieuvervuiling, werken niet altijd.
WUR living lab over gedragsverandering
De gedragseconomen van Wageningen University & Research hebben zich verenigd in het WUR living lab over gedragsverandering. Onderzoekers in dit netwerk krijgen extra tijd om kennis te verdiepen en ervaringen uit te wisselen. Want de drijfveren van menselijk gedrag komen overeen, of het nou om schoolkinderen in Zuid Afrika of vissers op zee gaat. Samen ontwikkelen de onderzoekers nieuwe methodes en producten voor klanten, bijvoorbeeld een game waarin de impact van een interventie op consumenten, producenten en de retail gesimuleerd kan worden. Het WUR living lab bundelt de toegepaste en meer fundamentele kennis die er binnen de WUR is over gedragseconomie.
Integrale kijk op problemen
Onderzoekers in het WUR living lab, zegt Ruerd Ruben, passen het onderzoek gaandeweg aan als de opgedane inzichten daarom vragen, of als de opdrachtgever nieuwe vragen heeft. Onderzoekers durven zich te laten beïnvloeden door inzichten uit andere disciplines en ervaringen uit de praktijk. En er wordt tegelijkertijd aan korte en lange termijn oplossingen gewerkt. ‘We krijgen de kans om veelbelovende ideeën en innovaties uit te werken’, voegt Marleen Onwezen toe, onderzoeker consumentengedrag.
Samenwerken aan gedragsverandering: wat biedt Wageningen University & Research
- Toegepast onderzoek: inzicht in consumentengedrag bij aankoop van voeding en inzicht in eetgedrag
- Fundamenteel onderzoek: wat zijn de sociale processen die een rol spelen bij gedragsverandering en gedragsbeïnvloeding?
- Opleidingen: diverse bachelors en masters op het gebied van consumentengedrag, gedragseconomie en beïnvloeding
Selectie uit ons WUR living lab toponderzoek
Ook samenwerken? Neem contact op met onze experts:
Blogs en uitgelicht nieuws living lab over gedragsveranderingen
Ga naar:
- Dossier Consumentengedrag
- Thema Consument & Voeding
- Expertisegebied Market Intelligence: Consumentengedrag ontrafeld
- Expertisegebied Sensory Science and Eating Behaviour
Onderwijs
Publicaties
-
The relevance of behavioural insights in a transition towards a healthy and sustainable food system : Closing the gap to create science-based insights with societal impact Wageningen Living Lab on Behaviour Change
-
The effect of conflict history on cooperation within and between groups : Evidence from a laboratory experiment
-
Behavioral Responses and the Impact of New Agricultural Technologies: Evidence from a Double-blind Field Experiment in Tanzania
-
Understanding farmers' decisions with regard to animal welfare: The case of changing to group housing for pregnant sows
-
Marketing Novel Fruit Products : Evidence for Diverging Marketing Effects Across Different Products and Different Countries
-
Which perceived characteristics make product innovations appealing to the consumer? A study on the acceptance of fruit innovations using cross-cultural consumer segmentation
-
Snacking now or later? Individual differences in following intentions or habits explained by time perspective
-
The Norm Activation Model: An exploration of the functions of anticipated pride and guilt in environmental behaviour
-
When indifference is ambivalence : Strategic ignorance about meat consumption
-
Can bio-based attributes upgrade a brand? How partial and full use of bio-based materials affects the purchase intention of brands