Dies Natalis
Op vrijdag 7 maart 2025 vierde Wageningen University & Research haar Dies Natalis. Dit jaar was het thema: Artificial Intelligence for Sustainable Futures.
Dies Natalis | Artificial Intelligence for Sustainable Futures
Tijdens de viering van de Dies Natalis ontdekten we hoe wetenschappers en studenten verantwoordelijke change makers kunnen worden en AI kunnen inzetten om het toekomstbeeld van een duurzame wereld werkelijkheid te maken.
Kunstmatige Intelligentie kan enorm bijdragen aan de wetenschap door data-analyse te verbeteren, ontdekkingen te versnellen en nieuwe onderzoeks- en onderwijsmethoden mogelijk te maken. Of het nu gaat om het verbeteren van landbouwpraktijken of het voorspellen van de impact van wereldwijde veranderingen: AI kan een krachtig hulpmiddel zijn voor wereldwijde wetenschappelijke innovatie en verduurzaming.
Dit transformatieve potentieel voor de wetenschap brengt echter ook uitdagingen met zich mee. Onderzoekers en studenten hebben een belangrijke rol te vervullen om te zorgen dat Kunstmatige Intelligentie effectief en op verantwoordelijke wijze ingezet kan worden.
De officiële viering van de Dies Natalis werd voorafgegaan door pitches voor de Research Award die wordt georganiseerd door Wageningen Graduate School met steun van University Fund Wageningen. Op de webpage van de Research Award is meer informatie te vinden over het programma van de Research Award.
Diesrede door Prof. Andrea E. Rizzoli: AI-onderzoek voor wetenschap in Europa is uitstekend

Andrea Emilio Rizzoli is een gerenommeerd onderzoeker en professor met zowel de Zwitserse als de Italiaanse nationaliteit. Momenteel is hij directeur van het Istituto Dalle Molle di Studi sull’Intelligenza Artificiale (IDSIA USI-SUPSI), professor aan de University of Applied Sciences and Arts of Southern Switzerland (SUPSI) en adjunct-professor aan de Faculty of Informatics of Università della Svizzera Italiana.
Zijn onderzoeksinteresses omvatten beslissingsondersteunende systemen, modellering en simulatie van dynamische systemen, en de toepassing van operationeel onderzoek en kunstmatige intelligentie bij beheer van natuurlijke hulpbronnen. In de loop van zijn carrière heeft Rizzoli meer dan 200 publicaties op zijn naam staan en is hij meerdere malen bekroond, waaronder met de Early Career Research Excellence Award van de Modelling and Simulation Society of Australia and New Zealand.
AI verbeteren
In zijn keynote vertelde Prof. Andrea E. Rizzoli hoe AI wetenschappelijke vooruitgang kan stimuleren en welke uitdagingen het gebruik van AI met zich meebrengt binnen wetenschappelijk onderzoek. Daarnaast ging hij in op wat Europese onderzoekers kunnen doen om het gebruik van AI te verbeteren, zowel in de wetenschappelijke context als in de bredere samenleving.
De impact van AI op wetenschappelijke vooruitgang is enorm, aldus Rizzoli: "Denk bijvoorbeeld aan de Nobelprijs voor Scheikunde die werd toegekend aan Baker en Hassabis, de laatste medeoprichter van DeepMind, een AI-bedrijf. Toch denk ik niet dat de vooruitgang die we waarnemen te danken is aan de snelle ontwikkeling van AI. Integendeel, de huidige impact van AI op wetenschappelijk onderzoek is het resultaat van decennia aan onderzoek. We plukken nu de vruchten. Tegelijkertijd leveren de recente ontwikkelingen in Generatieve AI al veelbelovende resultaten op, en er komt zeker meer aan."
De kosten-batenverhouding
AI en duurzaamheid is een zeer actueel onderwerp, erkent Rizzoli. "Enerzijds zien we de impact van door AI verbeterd onderzoek dat beter gebruik kan maken van grootschalige data, bijvoorbeeld door de resolutie van klimaatmodellen te verhogen, complexe optimale beheersproblemen op te lossen met behulp van reinforcement learning, of betere voorspellingen van extreme gebeurtenissen te produceren. Anderzijds zijn er de toenemende energiekosten voor het trainen van enorme AI-modellen, en de kosten-batenverhouding is nog onzeker."
AI-onderzoek voor wetenschap in Europa is uitstekend, benadrukt hij. "Zo had AlphaFold, het AI-instrument dat de Nobelprijs voor DeepMind won, niet kunnen bestaan zonder de data die zijn verzameld en geleverd door het Europees Laboratorium voor Moleculaire Biologie. Toch blijven investeringen in onderzoek achter, en ondanks de veelbelovende inspanningen van de verschillende financieringsprogramma's van de EU, zijn de arbeidsomstandigheden om toponderzoekers aan te trekken aan Europese universiteiten nog niet op het gewenste niveau. We hebben een unieke kans om AI-talent naar Europa te halen, gezien de huidige geopolitieke situatie, maar onze universiteiten zijn er nog niet klaar voor."
Dies Natalis-verhalen: onderzoekers die aan de start van hun carrière staan
Recente AI-verhalen
Meer lezen over AI?
Een volledig overzicht van AI-verhalen en wat Wageningen University & Research doet op het gebied van kunstmatige intelligentie, vindt je op de themapagina Kunstmatige Intelligentie.
Eerdere edities van de Dies Natalis
Dies Natalis 2024: From Globe to Gut: Unravelling the Microbiome
Op vrijdag 8 maart 2024 vierde Wageningen University & Research haar 106e Dies Natalis en de overdracht van het rectorschap. Het thema van dit jaar was: From Globe to Gut: Unravelling the Microbiome.
Bekijk de video's
- Helaas, uw cookie-instellingen zijn zodanig dat de video niet getoond kan worden - pas uw permissie voor cookies aan
- Helaas, uw cookie-instellingen zijn zodanig dat de video niet getoond kan worden - pas uw permissie voor cookies aan
- Helaas, uw cookie-instellingen zijn zodanig dat de video niet getoond kan worden - pas uw permissie voor cookies aan
- Helaas, uw cookie-instellingen zijn zodanig dat de video niet getoond kan worden - pas uw permissie voor cookies aan
Dies Natalis 2023: Blue Transitions, Shaping Sustainable Marine Futures
Dies Natalis 2022: Metamorfoses. Vormgeven aan het universitair onderwijs van morgen
Wat zijn de trends in het universitair onderwijs? Hoe willen, en verwachten we dat het hoger onderwijs er in 2030 uitziet? Volgt de student in 2030 nog een volledig programma aan één universiteit? Heeft onderwijs nog steeds plaats op de campus of verhuist het naar andere onderwijsomgevingen? En wat betekent dit voor innovaties in het onderwijs van vandaag?