Testimonial

Rethink Waste-team Cult Factor wil dat kweekvlees betaalbaarder wordt

De Rethink Waste Challenge van Wageningen University & Research is een wedstrijd waarbij internationale teams van studenten een idee uitwerken dat bijdraagt aan een circulaire economie. Er doen meer dan 190 studenten vanuit 72 universiteiten in 33 landen mee. Vanuit het Universiteitsfonds dragen donateurs zo’n 10.000 euro bij aan deze competitie, zodat jong talent een kans krijgt. De studenten werken aan het toepassen van wetenschappelijke kennis in de praktijk – een belangrijk streven van WUR. Cult Factor is één van de achttien overgebleven deelnemers. Vijf internationale studenten willen met hun team de beschikbaarheid en betaalbaarheid van kweekvlees vergroten.

Bernard Prasetyo, participant ReThink Waste Challenge
Ik wil graag wat bijdragen aan voedselzekerheid, want ik zie welke effecten klimaatverandering heeft op landen zoals mijn thuisland Indonesië.
Bernard Prasetyo, participant ReThink Waste Challenge

Waarom kweekvlees?

De Italiaanse Nike Schiavo is één van teamleden van Cult Factor. Ze heeft de master Cellular and Molecular Biotechnology op WUR gedaan en kreeg interesse in kweekvlees. “De vleesconsumptie heeft grote impact op het milieu”, stelt ze. “Ik wil er alles aan doen om klimaatverandering te verminderen, en ik vind het ook belangrijk dat dieren niet uitgebuit worden. Wat en hoeveel we eten heeft impact.”

Ze ziet dat niet veel mensen zin hebben om vlees op te geven. “Daarom denk ik dat kweekvlees een hele belangrijke toevoeging gaat zijn. En als je dat aanvult met plantaardige alternatieven, kunnen we mogelijk een aangepast voedingspatroon in de samenleving gaan krijgen.” Groepslid Bernard Prasetyo, afkomstig uit Indonesië en ook WUR-student (master Food Biotechnology), is niet altijd blij met de plantaardige alternatieven voor vlees. “Vaak mist er de hartige unami-smaak, en een bepaalde sappigheid. Daarom willen mensen niet helemaal vlees er mee vervangen. Daar kan kweekvlees verandering in brengen.”

Alternatieve groeifactor

Nike en Bernard hebben elkaar ontmoet bij een andere studentenwedstrijd, Cultivate Tomorrow, waarbij ze aan de praat kwamen over de kweekvleesindustrie. Drie anderen voegden zich erbij: Paul Steinhardt (University of Hohenheim), Adrian Hirt (University of Turin) and Tin Rudnički (Aarhus University). “We kwamen tot de conclusie dat kweekvlees zo duur is door de hoge kosten van groeifactoren in het kweekmedium.” Groeifactoren zijn ingrediënten waardoor de vleescellen gaan groeien en vermenigvuldigen.

“Vaak worden deze groeifactoren uit de farmaceutische industrie gehaald. Deze zijn van een hele hoge kwaliteit. Voor voedselproductie kan de standaard, vinden wij, lager zijn. Ook wordt voor de meeste groeifactoren kalfsbloed gebruikt – dat past niet bij het duurzame concept. Een idee kwam op om groeifactoren uit afval te halen, zoals uit sojapulp dat overblijft bij plantaardige producties.”

Genetisch gemanipuleerde micro-organismes

Maar op basis van gesprekken met coaches uit het bedrijfsleven, switchten ze naar het plan om genetisch gemanipuleerde micro-organismes te gaan gebruiken, die gevoed worden door bijvoorbeeld glucose, dat goed beschikbaar is. De groeifactor die hier uitkomt is makkelijker om te concentreren en te zuiveren. “Onze eigen groeifactor en deze technologie van zuivering willen we verkopen aan bedrijven”, vertelt Nike. Door de modificatie kan de groeifactor ook makkelijker worden gerecycled. Bernard: “Dat is een heel belangrijk component in ons project, want hoewel groeifactors ontzettend duur zijn, worden ze na gebruik weggegooid. Als we ze kunnen hergebruiken, worden de kosten lager.”

Want de groep is unaniem: kweekvlees kan niet opgeschaald, en daarmee betaalbaar worden, als er geen betere, gestandaardiseerde groeifactoren komen. Nike: “We willen dat de sector gaat groeien.”

‘Werken in een groep gaf me zelfvertrouwen’

Als ze de Rethink Waste Challenge winnen, wil de groep blijven bij elkaar blijven in deze samenstelling. “Paul en Adrian hebben veel ondernemerskennis”, vertelt Bernard. “Ze weten hoe je een bedrijfsmodel ontwikkelt. Tin is heel goed in het verdelen van de werklast, en hij heeft multimediale skills. Het is al met al een perfecte combinatie – daarom voelt het goed om door te gaan.” Nike had door werken in een groep genoeg zelfvertrouwen om mee te doen aan deze wedstrijd. “WUR is er goed in om dat aan te moedigen.”

Verder onderzoek

Het winnende team krijgt 6.000 euro om hun bedrijfsvoorstel verder te ontwikkelen. Nike: “We willen verder onderzoek gaan doen op een universiteit, echt het lab in gaan. WUR lijkt me een goede plek, ook omdat er veel links zijn met het bedrijfsleven.” Verschillende bedrijven hebben Cult Factor al geadviseerd – een belangrijk onderdeel van de Rethink Waste Challenge. “WUR zorgt voor deze coaches. Het was erg hulpvol. Want in de wetenschap focus je vaak op de technologie, maar je moet weten of het in de praktijk wel werkt.”

Feed the world

“Een van de onderwerpen waar WUR aan bijdraagt is ‘feed the world’”, zegt Bernard. “Ik denk dat kweekvlees één van de manieren is. Ik wil hier graag wat aan bijdragen, want ik zie welke effecten klimaatverandering heeft op het zuidelijk halfrond, zoals in mijn thuisland Indonesië. En in het westen, waar het meeste wordt uitgestoten, is een verantwoordelijkheid om te minderen en aan oplossingen te werken.”

Cult Factor won in de finale van de ReThink Waste Challenge de derde plaats en wonnen daarmee 1.500 euro.