Studenten Landschapsarchitectuur verbeelden de toekomst van een oasestad

7 juli 2022

Figuig is een Marokkaanse oasestad, gelegen aan de rand van de Saharawoestijn. Als eeuwenoude stad staat Figuig momenteel voor een belangrijk dilemma: hoe kan de oase aangepast worden aan de gevolgen van de klimaatverandering en tegelijk haar ‘oude’ palmbos en irrigatiesysteem behouden?

Van 30 mei tot 5 juni 2022 kregen vijf studenten Landschapsarchitectuur de kans om antwoorden op dat dilemma te onderzoeken. Via plaatselijke bezoeken, uitwisselingen met inwoners en creatieve brainstormsessies met zowel Marokkaanse en buitenlandse studenten als lokale deskundigen, werkten de studenten duurzame ontwerpstrategieën uit om het microklimaat van de stad en het gesofisticeerde watersysteem van de oase te verbeteren.

Studenten Landschapsarchitectuur

Tijdens deze ervaring konden de studenten hun kennis in de praktijk brengen en zich tegelijkertijd onderdompelen in een totaal nieuwe geografische en culturele context. "Tijdens mijn studie in Wageningen heb ik het gebied van klimaatbestendig ontwerpen verkend, maar dan in de Noordwest-Europese context. Daarom was het zien, ervaren en onderzoeken van de leefbaarheid van stedelijke vormen in een droge omgeving een zeer interessante en waardevolle ervaring om mijn horizon te verbreden", zegt Pasha Vredenbregt, student in het tweede jaar van de MSc in Landschapsarchitectuur.

“Dit project kan ons onderwijs- en onderzoeksprogramma verder internationaliseren”, zegt dr. Christian Nolf, de net aangestelde assistent-professor landschapsarchitectuur in Wageningen. Door zijn ligging is Figuig een voorbode van de extreme omstandigheden die veel steden de komende decennia zullen ervaren. De resultaten van deze workshop, die in verschillende publicaties zullen worden verspreid, laten de katalyserende rol zien die landschapsarchitectuur kan spelen om samen met lokale gebruikers adaptieve antwoorden op klimaatverandering te bedenken.