
Nieuws
Wageningen University & Research mag vier jaar verder met Smaaklessen
Wageningen University & Research (WUR) werkt samen met 17 bedrijven in het Voedseleducatie Platform (VEP) om kinderen bewuster te maken van gezonde en duurzame voedselkeuzes. Met het programma Smaaklessen bereikt het VEP inmiddels 80 procent van de basisscholen. De komende vier jaar blijft het platform actuele voedseleducatie ontwikkelen, dankzij een nieuwe financiering binnen het Topsectorenbeleid, in samenwerking met het Ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur (LVVN).
Het Voedseleducatie Platform (VEP) is een Publiek-Private Samenwerking (PPS) waarin WUR met bedrijfsleven, overheid, onderwijs en maatschappelijke organisaties samenwerkt aan objectieve educatie over voeding voor kinderen. Eten, proeven, voelen, ruiken en kijken staat centraal binnen het programma. Kinderen leren waar hun eten vandaan komt en ze ervaren wat gezond en lekker eten is. WUR vertaalt wetenschappelijke kennis door in de praktijk en draagt daardoor bij aan gezonde een duurzame voedselkeuzes van nu en later.
Kinderen voedselvaardig
WUR begon in 2006 met voedseleducatie met een pilot van Smaaklessen op een aantal basisscholen. In 2013 werd de pilot voortgezet in een PPS, genaamd Voedseleducatie Platform (VEP). Dat is een uitvoeringsprogramma van het Nederlands bedrijfsleven en de overheid, met als doel de jeugd voedselvaardig te maken.
De coördinatie van het platform ligt bij het team Smaaklessen & EU-Schoolfruit, onderdeel van Wageningen Social & Economic Research. Teamleider Fieke Franken zegt: 'De komende vier jaar willen we ons inzetten om de effectiviteit van het programma via onderzoek te verhogen. Scholen en leraren zijn al heel enthousiast over het programma, maar we zien nog meer mogelijkheden om meer leerkrachten binnen een school te enthousiasmeren voor Smaaklessen en de implementatie te versterken. Wat ook nieuw is, is dat we breder kijken dan de basisschool. We willen ook samenwerken met partijen die voedseleducatie aanbieden voor de doelgroepen 0-4 en 12-24 jaar, en partijen zoals kinderdagverblijven, MBO’s en praktijkscholen.
Objectief onderwijs samen met bedrijven
In het samenwerkingsverband ontwikkelt WUR alle lesmaterialen. Een onafhankelijke Raad van Toezicht en Toetsingscommissie waken over het beleid en de onafhankelijkheid en inhoud van de materialen van het Voedseleducatie Platform. Alle leden committeren zich aan deze gedragscode. Daarmee gaan ze akkoord met de kwaliteitsnormen, de eenduidige en non-branded communicatie over voedseleducatie-activiteiten en objectiviteit. Het lesmateriaal gaat alleen in op de Schijf van Vijf en bevat geen product- en merkpromotie.
Bedrijven dragen in de samenwerking bij met financiële steun, maar ook met non-branded materialen voor scholen, goede ideeën en hun netwerk. Franken: 'Zo hebben we bijvoorbeeld dankzij verschillende bedrijven koks kunnen mobiliseren voor het project ‘Kok in de klas’. Ook levert een van de bedrijven nu non-branded zaadjes voor een moestuinieren-project. Gezamenlijk kunnen we nog meer kinderen bereiken.'
Kennis en goede intenties van kinderen neemt toe
Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat kinderen na afloop van het lesprogramma Smaaklessen meer weten over gezond en duurzaam eten. Ze voelen zich aangemoedigd om onbekende producten te proeven en zijn meer van plan om gezonder te gaan eten. Franken: ‘Dat we daadwerkelijk een verschil maken is voor ons essentieel. Met de schaarse tijd van leerkrachten is het voor ons heel belangrijk dat Smaaklessen werkt en dat het niet alleen leuk tijdverdrijf is. We willen echt impact maken’.