Project

REformulated foods & impact on Blood glUcoSe and well-being

Consumenten zijn zich steeds meer bewust van, en geïnteresseerd in, voeding en gezondheid. In de huidige voedingsrichtlijnen wordt echter onvoldoende rekening gehouden met individuele eigenschappen, behoeften en voorkeuren. Dieetrichtlijnen zijn gefixeerd op de langetermijneffecten, terwijl de motivatie van consumenten om gezond te eten vaak wordt gedreven door de gezondheid op korte termijn, ervaren welzijn en smaak. Om aan deze belangen tegemoet te komen moeten we, terwijl we ons aan de algemene voedingsrichtlijnen houden, geherformuleerde smakelijke producten ontwikkelen. Daarnaast hebben we een nieuw onderzoeks-model nodig, gekenmerkt door een sterkere focus op het individu en korte termijn effecten van voeding.  

De uitdaging is om alternatieve geherformuleerde smakelijke producten te ontwikkelen die consumenten kunnen helpen om betere keuzes te maken, terwijl deze nog steeds aan hun behoeften en voorkeuren voldoen. Het begrijpen van deze voedingsstructureringsprocessen maakt het ontwerpen van betere kwaliteit voeding mogelijk. Dit kan leiden tot producten met verbeterde voedingssamenstelling zonder concessies te doen aan de sensorische kwaliteit. Daarnaast is er in de voedingswetenschap een ingrijpende herziening nodig, gekenmerkt door een sterkere focus op het individu en meer aandacht voor de gezondheidseffecten op korte termijn. Zo'n nieuwe benadering dient rekening te houden met hoe mensen zich voelen en fysiek en mentaal reageren, na het consumeren van producten. Deze resultaten zullen gekoppeld kunnen worden aan bloedsuikerspiegels.  

Het doel van REBUS is het ontwikkelen van hoogwaardige geherformuleerde producten met een verbeterde samenstelling. Deze geherformuleerde producten zullen worden getest in een klinische trial waarin we de effecten op de bloedsuikerspiegel zullen bepalen. We zullen de impact op de gezondheid en het welzijn op korte termijn bepalen met behulp van een nieuwe studiebenadering. Met deze aanpak gaan we onderzoeken hoe mensen zich voelen en hoe ze fysiek en mentaal reageren op de consumptie van deze geherformuleerde voedingsmiddelen.

Publicaties