Project

KD-2023-021 Herberekening forfaitaire bedragen EU-Regeling schoolfruit, -groenten en -zuivel

Sinds 2010 loopt er een Schoolfruit- en groenteprogramma in Nederland, met het doel de groente- en fruitconsumptie van kinderen op basisscholen te vergroten. Daarnaast bestaat al decennia lang de Schoolzuivelregeling, die tot doel heeft om de consumptie van zuivel van kinderen op basisscholen te vergroten. In 2017 zijn de Schoolfruitregeling en de Schoolzuivelregeling samengevoegd in de Regeling schoolfruit, -groente en -zuivel, hierna Schoolregeling. Organisatorisch zijn fruit en groente en zuivel echter nog steeds twee losse activiteiten. Sinds 2021 geldt de huidige Schoolregeling, die binnenkort zal worden herzien. In dit rapport concentreren we ons op de reële kostprijs van schoolfruit en -groente en de reele kostprijs van schoolzuivel hierna het Schoolfruitprogramma en Schoolzuivelprogramma genoemd.   Voor het Schoolfruitprogramma, waaraan in de afgelopen jaren ongeveer 2.500 basisscholen meededen, en het Schoolzuivelprogramma, waaraan bijna 500 scholen aan meededen, is EU-budget beschikbaar. Deelname gebeurt  bij de Schoolfruitregeling op basis van inschrijving voorafgaand aan ieder schooljaar. in de Schoolzuivelregeling gebeurt het op basis van werving van de leverancier(s). De belangstelling vanuit scholen is dus groot.

Aanbieders van fruit en groente en zuivel kunnen inschrijven om de scholen te beleveren. Voor het leveren van schoolfruit krijgen zij een vergoeding (forfait) voor de kosten van het fruit, groente en zuivel, verwerking en/of opslag, arbeidskosten en vervoer naar scholen.

In 2015 heeft Wageningen Economic Research in opdracht van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) twee modellen ontwikkeld, waarmee op basis van daadwerkelijk gerapporteerde kosten in eerdere schooljaren van deelnemende bedrijven in de Schoolregeling een calculatie kan worden gemaakt van de reële kostprijs van schoolfruit en groente en de kostprijs van schoolzuivel. In 2015, 2016, 2019 en 2021 en 2022 heeft Wageningen Economic Research voor schoolfruit de reële kostprijs berekend, op basis waarvan het ministerie van LNV een forfait kan bepalen. Voor schoolzuivel zijn in 2017 en 2020 berekeningen van de reele kostprijs gemaakt.

Beiden zullen in dit project worden geupdate.

Publicaties