Project

Dichtbijvangst; lokaal gevangen vis uit de korte keten rond Scheveningen

In tegenstelling tot veel andere onderzoeken rondom Noordzee en visserij, is dit project gericht op de lokale consument te betrekken bij de uitdaging van voedselverspilling op zee. Dit onderzoeksproject beoogt jongeren te enthousiasmeren voor lokaal gevangen verse vis in restaurants in Scheveningen.  

In Nederland wordt dagelijks veel vers gevangen vis uit de lokale Noordzee verspild, doordat veel Nederlanders buitenlandse (kweek)vis prefereren, terwijl lokaal gevangen vis onbekend en onbemind is (Dagevos et al, 2014). De vis die in Scheveningen wordt aangeland, wordt voor 80-90% bevroren geëxporteerd (Stichting Noordzeevis uit Scheveningen, 2019). In zijn algemeenheid vergrijst de consument van lokaal gevangen vis (Hoekstra, 2019), doordat jonge mensen andere proteïnebronnen en/of andere vissoorten verkiezen boven de lokaal gevangen vis.

Ontwikkeling van nieuwe producten

In co-creatie met jongeren van de ROC Mondriaan worden nieuwe producten ontwikkeld, die met behulp van lokale aanbieders van verse vis bij de Scheveningse horeca op de kaart te komen. Zo proberen alle actoren in de keten meer waardering en betrokkenheid te verkrijgen bij jongeren en toeristen voor lokale verse vis uit de Noordzee.

Het project, geleid door Wageningen Economic Research m.m.v. Schuttelaar & Partners, bestaat uit drie delen:

  • Bedrijfseconomisch onderzoek ter versterking verdienvermogen voor Scheveningse verse Noordzeevis
  • Productinnovatie via co-creatie met jongeren tbv verwaarding onderbenutte en verspilde Noordzeevissoorten
  • Real-life consumentengedragsonderzoek: gemakkelijker keuzes maken voor Scheveningse verse vis

Publicaties