Project

Add_Implementatie nieuw registratie- en boekingssyteem voor educatieboeren en -tuinders

Het bestaande systeem van BEN (Boerderijeducatie Nederland) voldoet niet meer aan de wensen en eisen die educatieboeren, educatietuinders, scholen en Boerderijeducatie Nederland zelf hebben. Voor de boeking van boerderijbezoeken maken de 19 regionale samenwerkingsverbanden van BEN (een groep educatieboeren- en tuinders in een bepaalde regio) vaak gebruik van een eigen systeem waardoor er geen landelijk overzicht is.

De onderlinge afstemming verloopt grotendeels via e-mail en dat zorgt voor veel administratief werk. Ook is er de wens om educatie (waaronder ook het Smaaklessenprogramma) makkelijker te kunnen koppelen aan de excursies. Zo wordt het voor scholen en educatieboeren/tuinders makkelijker scholen  bij de boer/tuinder te ontvangen. Om deze reden is door Wageningen Universiteit in het eerste kwartaal van 2023 gestart met de ontwikkeling van een nieuw landelijke registratie- en boekingssysteem. Het nieuwe systeem is in concept af. In dit BO voorstel wordt ingegaan op de implementatie van het nieuwe registratie- en boekingssysteem.

Boerderijeducatie Nederland (BEN), Kom in de Kas (KidK) en Team Smaaklessen & EU-Schoolfruit (WUR) ontwikkelen samen een nieuw registratie- en boekingssysteem voor educatieboeren en – tuinders. Het is belangrijk dat alle educatieboeren en -tuinders die lid zijn van BEN en KidK bereid zijn om met het systeem te gaan werken en getraind worden om met het systeem te kunnen werken.

Het voorstel voor de implementatie bestaat uit de volgende onderdelen:

• Draagvlak creëren voor het nieuwe registratie- en boekingssysteem
  • Ontwikkelen training en trainingsmateriaal voor de leden BEN en KidK
  • Het daadwerkelijk trainen van de leden van BEN en KidK.

Het doel van dit project is implementatie van het nieuwe registratie- en boekingssysteem dat gekoppeld is aan Chef! (Lesportaal Smaaklessen), waardoor alle betrokkenen van BEN en KidK met het nieuwe systeem kunnen werken en ook kennismaken met het lesportaal Chef!. Ook leden die in de toekomst aansluiten bij BEN of KidK kunnen met het systeem werken.

Publicaties