Project
Accreditatie van interventies op schooltuinen en boerderijen
Vanuit de wetenschappelijke literatuur zijn er varia aanwijzingen dat moestuinieren en het zelf laten groeien van groente en fruit, verschillende voordelen heeft voor het eetpatroon van kinderen, zoals meer kennis, een grotere voorkeur en hogere groente- en fruitinname. Daarnaast is uit eerder onderzoek gebleken dat ervaringsgericht leren een toegevoegde waarde heeft. Daarom worden scholen vanuit het programma Jong Leren niet alleen gestimuleerd om hun leerlingen in de klas te onderwijzen over gezonde en duurzame voeding, maar ook om activiteiten te ondernemen waarbij kinderen in aanraking komen met groente en fruit zoals moestuinieren in schooltuinen, bezoek aan een tuinder, teler of voedselbos, of fruitbomen op het schoolplein. Het gaat hierbij dus om zogenoemde ‘groene interventies’. Hierbij gaat het niet alleen om gezond voedingsgedrag, maar worden ook duurzaamheidsaspecten zoals plantaardige voeding, lokale herkomst en seizoensgebondenheid meegenomen.
Publicaties
-
WUR: Onderzoek naar de kernelementen van schooltuinprogramma’s
-
Schoolmoestuinen als erkende interventie in de interventiedatabase Centrum Gezond Leven : Resultaten en leerpunten van het project Accreditatie Schoolmoestuinen
Wageningen: Wageningen Food & Biobased Research (Rapport / Wageningen Food & Biobased Research 2524)