Rechtsbescherming studenten: beroep, bezwaar, klacht
Als je als student, voormalig of aankomend student of - extraneus het niet eens bent met een beslissing of een gedraging van een medewerker of dienst van Wageningen University, dan kun je een beroep, bezwaar of klacht indienen. Als je overweegt om een beroep, bezwaar of klacht in te dienen, lees dan eerst onderstaande informatie.
Beroep of bezwaar
1. Voor wie?
2. Wanneer dien je een beroep of bezwaar in?
Een beroep of bezwaar dien je in wanneer je het niet eens bent met een beslissing (besluit) van een medewerker of een dienst van Wageningen University. Het moet dan gaan om een beslissing ten opzichte van jou. Tegen een algemene regeling kan je géén beroep of bezwaar indienen.
Vaak is het beter om eerst te proberen om samen met betrokkenen tot een oplossing te komen. Een decaan kan je hierbij helpen. Let er wel op dat je je bezwaar of beroep binnen 6 weken na de beslissing moet indienen. Lees hier meer over onder 4.
Voorbeelden van beslissingen waartegen je beroep of bezwaar kunt instellen zijn:
Beroep: beslissingen van examencommissies en examinatoren • beslissingen op grond van het bindend studieadvies • beslissingen over het met goed gevolg hebben afgelegd van het afsluitende examen • beslissingen over de toelating tot bachelor- resp. masteropleidingen • beslissingen over eisen vooropleiding (voorvereiste vakken dan wel profielen) • beslissingen op basis van een toelatingsonderzoek • beslissingen m.b.t. afstudeerrichtingen van de bachelor • het weigeren of te laat nemen van hier bedoelde beslissingen.
Bezwaar: beslissingen inzake inschrijving, uitschrijving, collegegeld e.d. • beslissingen inzake financiële regelingen t.b.v. studenten, zoals Financiële Ondersteuning Studenten (FOS) • maatregelen zoals ontzegging van de toegang tot de gebouwen of terreinen dan wel uitschrijving • het weigeren of te laat nemen van hier bedoelde beslissingen.
3. Wat gebeurt er met je beroep of bezwaar?
4. Wat is de termijn voor het indienen van een beroep of bezwaar?
Een beroep- of bezwaarschrift moet worden ingediend binnen 6 weken na het bekendmaken van de beslissing.
Als de termijn van 6 weken in gevaar komt, bijvoorbeeld omdat je zelf nog bezig bent met het bereiken van een informele oplossing, dan kan het verstandig zijn om alvast een “pro forma” beroep- of bezwaarschrift in te dienen, waarin je dit aangeeft.
5. Waar vind je meer informatie over beroep en bezwaar?
6. Hoe dien je een beroep of bezwaar in?
7. Nog vragen?
Klacht
1. Voor wie?
2. Wanneer dien je een klacht in?
Je kunt een klacht indienen als je het niet eens bent met een gedraging van een medewerker of dienst van de faculteit ten opzichte van jou en waartegen geen beroep of bezwaar openstaat.
Het uitgangspunt bij klachten is dat je voor het indienen van een klacht bij het loket voor beroepen, bezwaren en klachten eerst zelf samen met betrokkenen naar een oplossing zoekt. Een decaan kan je hierbij helpen.
NB:
- klachten of storingen m.b.t. gebouwen en terreinen (verlichting, zonwering, schoonmaak en dergelijke) dien je in bij servicedesk.facilities@wur.nl
- Klachten of storingen m.b.t. IT- voorzieningen dien je in bij servicesdesk.it@wur.nl
- Ervaar jij ongewenst gedrag/ongewenste omgangsvormen zoals pesten, discriminatie en (seksuele) intimidatie? Neem dan contact op met de vertrouwenspersoon voor studenten (ook als het medestudenten betreft).
- Ook voor vermeende schendingen van wetenschappelijke integriteit of vermoedens van ernstige misstanden zijn er aparte meldpunten.