Alumniverhaal

Daan Sartorius - Projectmedewerker team Jeugd bij Trimbos-instituut

Tijdens de studie Health & Society is mijn interesse gegroeid voor het stimuleren van gezond gedrag en het communiceren van de preventieboodschap. In zowel de bachelor als de master van de opleiding zitten veel kansen om interdisciplinair oplossingen te zoeken voor problemen uit de praktijk. Door met studenten uit verschillende studies en achtergronden samen te werken leer je breed en vanuit verschillende invalshoeken kijken naar de uitdagingen in de preventie op het gebied van gezondheid, heel interessant! Waar ik met het liefst op richt is het ‘vertalen’ van wetenschappelijke kennis, zodat alles wat we al weten over een gezondere leefstijl ook op de juiste manier bij de goede mensen terecht komt.

Een van mijn grootste projecten is middelenpreventie rondom de zwangerschap

Na het afronden van mijn studie ben ik midden in het veld van preventie terecht gekomen als projectmedewerker bij Trimbos-instituut. Dit is het kennisinstituut voor roken, alcohol, drugs en mentale gezondheid. Bij mijn programma ’Jeugd’ richten we ons op die thema’s bij baby’s, kinderen en jongeren in Nederland. Het leuke van Trimbos is dat er veel verschillende projecten worden gedaan. Bij ‘Jeugd’ loopt dit van grote monitorstudies gericht op middelengebruik onder jongeren of studenten tot het tegengaan van roken en drinken bij zwangere vrouwen; van landelijke campagnes zoals NIX18 naar het maken van digitale lespakketten voor middelbare scholen over mentale gezondheid. Door bij verschillende projecten mee te draaien leer je snel veel verschillende dingen, en ontdek je snel wat je leuk vindt en waar je goed in bent. Het maakt het werk ook heel gevarieerd!

Een van mijn grootste projecten is middelenpreventie rondom de zwangerschap. Deze hele vroege preventie zorgt er hopelijk voor dat steeds minder kinderen worden geboren met een gezondheidsachterstand. Ik werk hierin graag samen met professionals die dagelijks in contact staan met stellen met een kinderwens of een zwangerschap. Samen zoeken we naar de mogelijkheden om beter voor te lichten, het gesprek aan te (durven) gaan en te ondersteunen bij stoppogingen. De samenwerking met de professionals maakt mijn werk heel toegepast, deze connectie met de praktijk in combinatie met de maatschappelijk belangrijke onderwerpen maken het tot een hele leuke baan!