WUR benadrukt belang van water voor voedselzekerheid tijdens Opening Academisch Jaar

4 september 2024

“Laten we samenwerken, wereldwijd, voor een toekomst waarin we zeker zijn van water en voedsel, niet alleen voor onszelf, maar voor alle mensen.” Die oproep deed voorzitter van de Raad van Bestuur Sjoukje Heimovaara tijdens de opening van het academische jaar 2024-2025 van Wageningen University & Research.

De effecten van klimaatverandering op de beschikbaarheid van water zijn volgens Heimovaara al zichtbaar. De landbouw heeft te kampen met droogte in de zomer, afgewisseld met plotselinge periodes van overvloedige hoeveelheden water. Delta's zoals Nederland ondervinden bovendien in toenemende mate problemen van verzilting. “Als we het over de impact van klimaatverandering op de voedselproductie hebben, staat water centraal. Maar juist deze cruciale hulpbron staat steeds meer onder druk.”

023-GA--20240902-XH2S9656-Foto Guy Ackermans-2500px-A5.jpg

Foto's: Guy Ackermans

De sprekers

Twee wetenschappers van Wageningen University & Research benadrukten vanuit verschillende disciplines het belang van de water-voedselconnectie. Hester Biemans vertelde over de toenemende risico's rond het complexe geheel van water en voedselproductie in Azië. Biemans probeert met haar onderzoeken inzicht te krijgen in de ingewikkelde connecties tussen de beschikbaarheid van water en de productie van voedsel in het stroomgebied van rivieren die in de Himalaya ontspringen. Hester Biemans is onderzoeker bij de onderzoeksgroep Water en Voedsel van Wageningen Environmental Research en bijzonder hoogleraar bij de Earth Systems and Global Change Group.

036-GA--20240902-XH2S0086-Foto Guy Ackermans-2500px-A5.jpg

Wieke Pot hield een pleidooi om ons per direct voor te bereiden op waterextremen in de toekomst. Ze ging daarbij in op de moeite die overheden hebben om zich op de lange termijn te richten. De wetenschap kan volgens haar overheden ondersteunen door inzicht te geven in beschikbare beleidsinstrumenten en door positieve toekomstscenario's te schetsen. Wieke Pot is universitair docent 'Lange termijn governance voor water en klimaatverandering' bij de Public Administration and Policy Group van Wageningen University and Research en raadslid van de Nederlandse Wetenschappelijke Klimaatraad.

046-GA--20240902-XH2S0341-Foto Guy Ackermans-2500px-A5.jpg

Rector magnificus Carolien Kroeze verrichte aan het slot van het evenement de officiële opening van het academische jaar 2024-2025. Ze sprak over de komende uitdagende periode voor WUR en andere Nederlandse universiteiten vanwege de voorgestelde bezuinigingen, en ze benadrukte de waarde van de combinatie universiteit en onderzoek en het belang van samenwerken. "Samen vinden we oplossingen voor de uitdagingen waarmee we te maken hebben, voor boeren en de landbouwsector, voor de samenleving en de natuur, in Nederland en daarbuiten."

052-GA--20240902-XH2S0559-Foto Guy Ackermans-2500px-A5.jpg

Video’s en foto's van het evenement zijn terug te kijken via deze pagina: Opening Academisch Jaar 2024-2025 - WUR.