Wieke Pot over hoe wetenschap de politiek kan helpen bij moedig klimaatbeleid

23 augustus 2024

We moeten ons nu voorbereiden op weersextremen zoals overstromingen en droogte en daarvoor zijn moedige politieke keuzes voor de lange termijn vereist, aldus Wieke Pot. “Als wetenschappers kunnen we overheden helpen door inzicht te geven in beschikbare beleidsinstrumenten.”

Ondanks de zorgen over de gevolgen van klimaatverandering, pleit Wieke Pot voor het vinden van positievere manieren om over de toekomst te praten en benadrukt ze het belang van samenwerking, niet alleen tussen overheden onderling, maar ook tussen verschillende disciplines. “Ik ben van mening dat overheden meer vooruit moeten kijken en beter in staat moeten zijn om de moedige keuzes te maken die nodig zijn om transities in goede banen te leiden en ons te helpen voorbereiden op klimaatverandering.

Wieke Pot is universitair docent 'Lange termijn governance voor water en klimaatverandering' bij de Public Administration and Policy Group van Wageningen University and Research en raadslid van de Nederlandse Wetenschappelijke Klimaatraad.

Ze is een van de sprekers tijdens de Opening Academisch Jaar 2024-2025, met als thema The Water-Food Connection: Ensuring Future Food Security. Wageningen University & Research viert op maandag 2 september 2024 van 16:00 - 17:30 uur de opening van het academisch jaar in Omnia op Wageningen Campus en online.

Het evenement is live te volgen via de overzichtspagina van de Opening Academisch Jaar 2024-2025. Hier zijn na afloop de beelden ook terug te kijken. Wieke Pot en de tweede OAJ-spreker, Hester Biemans, Onderzoeker Water en Voedselzekerheid, houden hun presentaties ook in de bibliotheek van Wageningen op woensdag 4 september, om 20.00.