Wageningen University & Research en de University of Aruba gaan samenwerken

23 februari 2024

De Universiteit van Aruba (UA) en Wageningen University & Research (WUR) hebben een belangrijke stap gezet in strategische samenwerking op het gebied van mariene en koraalrifstudies, mangroveherstel, sociale wetenschappen en een reeks andere belangrijke gebieden met de ondertekening van een Memorandum of Understanding (MoU). Deze is door beide partijen op donderdag 22 februari door beide partijen op Aruba is ondertekend.

Deze overeenkomst verstevigt een verbintenis om gezamenlijke onderzoeksinitiatieven te bevorderen, met een nadruk op duurzaamheid, ecologische veerkracht en het sociaal-economische welzijn van eilandgemeenschappen. De expertise van beide instellingen zal worden ingezet om dringende milieu-uitdagingen aan te pakken, met bijzondere aandacht voor mariene ecosystemen en het behoud van koraalriffen.

Naast onderzoeksinspanningen maakt het MoU de weg vrij voor uitwisselingsprogramma's voor studenten, op bachelor-, master- en PhD-niveau. Dit biedt studenten unieke kansen om deel te nemen aan interculturele leerervaringen en bij te dragen aan impactvolle onderzoeksprojecten.

Wereldwijde uitdagingen aanpakken

De samenwerking tussen WUR en UA onderstreept een gedeelde toewijding aan het bevorderen van kennis en internationale samenwerking en het versterken van de volgende generatie onderzoekers en wetenschappers. Dit partnerschap belichaamt een verbintenis om wereldwijde uitdagingen aan te pakken via collaboratieve en interdisciplinaire benaderingen, met een focus op het creëren van een duurzame en veerkrachtige toekomst.