Smaakteam terug op locatie

13 juni 2022

Het smaakonderzoek van de Business Unit Glastuinbouw van Wageningen University & Research gebeurt weer op de onderzoekslocatie van WUR in Bleiswijk. Tijdens de coronacrisis vonden de onderzoeken door de panelleden van het smaakpanel noodgedwongen plaats in hun thuissituaties. Gelukkig is het aantal panelleden tijdens de coronaperiode nauwelijks gedaald. Wel zijn er nog steeds vacatures voor het smaakpanel.

Smaak is belangrijk voor tuinbouwproducten. Daarom startte WUR decennia geleden al met smaakonderzoek. De Business Unit Glastuinbouw van Wageningen University & Research heeft daarvoor twee typen smaakpanels voor voedingsproducten. Allereerst het consumentenpanel: de circa 250 panelleden van dit panel testen de aangenaamheid van een product. Daarnaast zijn er getrainde sensorische panels: deze beoordelen de aanwezigheid van verschillende smaakattributen.

Tijdens de coronacrisis vonden de onderzoeken door het consumenten en sensorisch panels thuis plaats, net als de testen voor nieuwe panelleden. Dit had nauwelijks effect op het aantal panelleden van het panel. Sterker, sommige panelpanelleden hadden tijdens de coronacrisis meer tijd (en hoefden dus een test niet af te zeggen) of namen zelfs testpakketten mee voor gezinsgenoten. Hierdoor steeg de diversiteit binnen het consumenten en sensorische panel.

Omdat corona een mogelijk effect kan hebben op iemands smaakbeleving, zijn alle panelleden van het panel gescreend. De panelleden moesten tijdens een test de basissmaken zoet, zuur, zout, bitter en umami herkennen. Bij een aantal panelpanelleden was de smaak tijdelijk niet waarneembaar. Zij zullen in aanmerking komen voor een herkansing om hopelijk toch nog deel te kunnen nemen in het smaakpanel.

Meer informatie en aanmelden

WUR Bleiswijk zoekt nieuwe panelleden voor het smaakpanel. Als deelnemer krijgt u – afhankelijk van het seizoen – eens per 1 tot 3 weken een oproep voor een smaaktest. Daarnaast is er een keer per jaar een gezellige en informatieve avond voor panelleden van het smaakpanel.