Gezamenlijk energieonderzoek: WUR lid van Netherlands Energy Research Alliance

13 juni 2024

WUR is volwaardig lid van de Netherlands Energy Research Alliance (NERA), waar energieonderzoek van meerdere Nederlandse universiteiten, maar ook onderzoeksinstituten als TNO, NWO en AMOLF samenkomt. Daarmee is een nieuwe stap gezet op het gebied van gezamenlijk energieonderzoek, waarvoor in 2017 met de oprichting van de Wageningen Energy Alliance een belangrijke basis werd gelegd.

WUR-wetenschappers doen op vele vlakken energieonderzoek en werken al samen met meerdere nationale en internationale energieorganisaties. Aan die reeks samenwerkingen is het lidmaatschap van NERA toegevoegd. WUR draagt zo met multi-, inter- en transdisciplinair onderzoek en innovatie bij aan de omschakeling op alternatieve energiebronnen.

Bij energieonderzoek van Wageningen University & Research zijn haar studenten, onderzoekers en alumni betrokken. In veel WUR-projecten komen kennis en data van verschillende disciplines samen, waarbij de onderlinge verbinding tussen het voedselsysteem, het watersysteem en het energiesysteem centraal staat. Deze voedsel-water-energie-nexus-benadering zorgt ervoor dat de impact van nieuwe kennis en toepassingen in de breedst mogelijke context wordt beschouwd. Dit is noodzakelijk om te voorkomen dat vooruitgang op één gebied leidt tot achteruitgang op een ander gebied.Het onderzoek van WUR betreft bijvoorbeeld het ontwerp van multifunctionele zonneparken of energie-efficiënte tuinbouw in Afrika, Azië en Noord-Amerika. Ondertussen verkennen onderzoekers ook de technische en financiële mogelijkheden van waterstofenergieproductie en -gebruik in de landbouw, in de industrie of op zee. Voor de productie van groene waterstof, is fundamenteel chemisch en fysisch onderzoek nodig.

Onderzoekers van WUR werken samen met een diverse reeks organisaties met complementaire expertise op het gebied van innovatie, in Nederland en de rest van de wereld. Daarbij gaat het om universiteiten, ministeries, provincies, gemeenten, NGO's en bedrijven. Daarnaast is WUR lid van nationale en internationale consortia, zoals EERA Bioenergy, Nationaal Consortium Zon in Landschap en is WUR intiatiefnemer van het Wageningen Solar Research Programme.