Ook dit jaar energiebesparende maatregelen inclusief eindejaarssluiting

Zowel in de aankomende zomerperiode als in de winterperiode gaat WUR door met de campagne ‘Zet de knop om'. De energiebesparende maatregelen houden onder meer in dat we de gebouwen beperkter koelen en verwarmen. En we blijven er met elkaar alert op dat verlichting en instrumenten alleen aan zijn als dat nodig is. Ook wordt net als de afgelopen twee jaar, een groot deel van de WUR-gebouwen gesloten in de eindejaarsperiode. Over deze laatste maatregel geven we in dit artikel meer uitleg.

Gebouwsluiting in het kort

Vanaf maandag 23 december 2024 tot en met zondag 5 januari 2025, is een groot deel van de WUR-gebouwen gesloten. Forum en Actio blijven in deze periode open. Forum is beide weken op werkdagen geopend voor studenten en medewerkers. Actio is alleen de eerste week van januari op werkdagen open voor medewerkers.

Je bent welkom om in deze gebouwen te komen werken, het reserveren van een werkplek is niet nodig. Gebouw(delen) van WUR die open moeten zijn om wettelijke taken en/of noodzakelijke gebouwgebonden werkzaamheden te kunnen uitvoeren, blijven toegankelijk.

Waarom kiest WUR ook dit jaar weer voor gebouwsluiting?

WUR wil bijdragen aan een duurzame toekomst door gebruik te maken van duurzame energiebronnen, denk bijvoorbeeld aan de Warmte Koude Opslag (WKO) op de campus. Daarnaast streeft WUR naar het blijvend verminderen van haar energieverbruik. In de periode vanaf de kerstdagen tot en met de eerste week van januari komen doorgaans weinig medewerkers en studenten naar de campus omdat veel mensen verlof nemen in deze vakantieperiode. Gebouwen staan dan vaak voor een groot deel leeg en de locaties buiten Wageningen draaien een winterschema.

Alle gebouwen verwarmen en verlichten is inefficiënt voor zo weinig mensen. Daarom heeft WUR besloten om in die periode de eindejaarssluiting te herhalen. Door de werkplekken te concentreren in Forum en Actio kunnen we energie besparen. In 2025 worden alle energiebesparende maatregelen geëvalueerd. Net als in voorgaande jaren blijft het overigens maatwerk. Per gebouw wordt in nauw overleg tussen onder andere directeuren bedrijfsvoering en de locatiemanagers bekeken wat er gedaan wordt.

Wat leveren de maatregelen op aan energiebesparing?

De combinatie van de eindejaarsluiting, het aansluiten van Radix-West en Atlas op de WKO-ring en de overige energiemaatregelen, heeft vorig jaar geleid tot een besparing van 11% op het gasverbruik (22.000 m3 gas) ten op zicht van dezelfde periode een jaar eerder. De aansluiting op de WKO-ring levert een flinke gasbesparing op. De WKO leidt wel tot een iets groter elektriciteitsverbruik dit jaar (ca 3%, zo’n 60.000 kWh). Dit komt doordat de warmtepompen en de WKO pompen waarmee nu de gebouwen verwarmd worden elektriciteit gebruiken. Onder de streep gebruikt het WKO-systeem (warmtepomp en WKO-pomp) minder energie dan een gebouw verwarmen met gas.

Wat hebben we geleerd van vorig jaar?

We hebben de ‘Zet de knop’ om maatregelen van vorig jaar geëvalueerd op basis van de door de Servicedesk Facilities ontvangen meldingen en gesprekken met locatiemanagers en technisch gebouwbeheerders. Tot slot is er een enquête geweest onder medewerkers, PhD-ers en studenten over de ‘Zet de knop om’ campagne. Uit de evaluatie blijkt dat er begrip is voor de maatregelen en dat het merendeel van de respondenten de maatregelen steunt.

Zorgen en verbeterpunten zijn er ook. Eén zorg is dat de gebouwsluiting leidt tot hogere stookkosten thuis. Coördinator Pim Marcusse geeft hierover aan dat dit zeker niet de bedoeling is en dat dit ook geen automatisch gevolg hoeft te zijn. Het is immers altijd mogelijk om op de campus te komen werken. “Alleen werk je in deze twee weken niet op je eigen werkplek, maar in Forum of Actio”, aldus Pim.

Een ander punt is dat een aantal medewerkers het soms te koud vindt in hun gebouw. Pim Marcusse geeft aan dat dit in sommige gebouwen komt door technische issues met de gebouwinstallaties, die los staan van de energiebesparende maatregelen. Hij licht toe: “afgelopen jaar hebben we daarom de basistemperatuur iets verhoogd, en dat zullen we dit jaar wederom doen. We blijven daarnaast lokaal de daadwerkelijke temperatuur monitoren. Hiermee hopen we de koudeklachten zoveel mogelijk te ondervangen”.

Andere verbeterpunten liggen op het vlak van communicatie: het voor de zomer reeds informeren over de eindejaarssluiting en nog duidelijker uitleggen wat de specifieke maatregelen zijn per gebouw.

Dit jaar wordt nog een aantal gebouwen op de campus aangesloten op de WKO. Daarna volgt in voorjaar 2025 een evaluatie van alle energiemaatregelen.

Hoe gaat het verder?

Het projectteam energiemaatregelen informeert medewerkers met dit bericht al voor de zomer. En we informeren en overleggen op dit moment met specifieke groepen zoals de PhD council. Per gebouw brengen de locatiemanagers samen met de directeuren bedrijfsvoering en andere direct betrokkenen in kaart hoe de maatregelen in het desbetreffende gebouw eruitzien. Een belangrijk uitgangspunt is dat de uitvoering van wettelijke taken en/of noodzakelijke gebouw-gebonden werkzaamheden kunnen doorgaan (denk daarbij ook aan voorbereiding voor onderwijs die soms allen op locatie kan plaatsvinden). Daar zullen zij vervolgens lokaal over communiceren.