Sensorisch onderzoek (onderbouw)

Onze dagelijkse eetervaring wordt gevormd door een fijn samenspel van zintuigen: reuk, smaak, tast, gehoor en zicht. Maar hoe werken deze zintuigen precies samen om onze eetervaring te optimaliseren? En welke factoren beïnvloeden dit proces?

In de workshop Sensorisch onderzoek, speciaal ontwikkeld voor leerlingen van 10 tot 14 jaar, duiken de deelnemers diep in de wereld van sensoriek en sensorisch onderzoek. De workshop bestaat uit 4 onderdelen.

1. College

1. Leerlingen krijgen theoretische informatie over onze zintuigen en hoe we deze sensorisch gebruiken.
  2. Jelly Bean experiment

1. Kunnen de leerlingen raden welke Jelly Bean smaak ze eten als ze geblinddoekt zijn en de kleur niet kunnen zien?
  3. Sniffin' Sticks

1. De leerlingen doen een test met geursticks: stiften met verschillende geuren zoals banaan of vis. Kunnen ze de juiste geur koppelen aan de juiste sniffin' stick?
  4. Blind testen

1. De leerlingen voeren een blinde test uit voor product A en B, waarbij ze beide producten ranken op basis van zoetheid, zuurheid, stroperigheid, en meer. Achteraf analyseren we de gegevens en delen we deze klassikaal om tot een "winnaar" te komen.

Onze workshops worden door studenten, universitair docenten en onderzoekers van Wageningen University verzorgd. Je kunt met je klas naar de universiteit komen of wij komen bij jou op school langs.