Junior Science Lab Smaak 2024: Een smaakvolle ontdekkingstocht

Van verrassende smaken tot boeiende ontdekkingen: de leerlingen doken diep in de fascinerende wereld van smaak samen met master studenten Voeding & Gezondheid Lisa en Noortje.

Smaak is een essentiële eigenschap van voedingsmiddelen. Welke smaken kunnen we allemaal onderscheiden, en waarom spelen al je zintuigen een cruciale rol tijdens het eten? Deze vragen hebben de kinderen samen met Lisa en Noortje onderzocht tijdens de Junior Science Lab Smaak.

Bij het Junior Science Lab (JSL) Smaak ontdekten basisschoolkinderen van 8 tot 12 jaar oud een wereld vol verrassende smaken, geuren en geluiden. De middag begon met een college over smaak en alles wat daarbij komt kijken. De leerlingen leerden dat een blind proever vooraf geen mening kan hebben omdat hij of zij geen idee heeft van wat er geproefd wordt, wat later in de praktijk getest zou worden door de jonge onderzoekers.

Een andere interessante ontdekking was dat geluid de perceptie van smaak en kwaliteit beïnvloedt. Een jonge wetenschapper vroeg: "Stel je hebt heeeeeeel vieze chips, maar je hebt ook een (muziek)box met kraakgeluid. Vind je het dan toch super lekker?". Net als dat het uiterlijk van eten ook een grote rol bleek te spelen. "Als iets eruit ziet als stront, dan wil je het niet," legde Noortje uit, wat leidde tot veel gelach in de klas.

Blind proeven

Vervolgens begon het blind proeven. De kinderen gingen enthousiast aan de slag met verschillende experimenten. Een groepje begon met geurstiften, waaronder de geur van vis, wat voor veel vieze gezichten zorgde. Een ander groepje moest met een dichtgeknepen neus en blinddoek op jelly bean smaken raden, wat bijzonder lastig bleek. Een derde groepje vergeleek twee soorten drinkyoghurt. Het A-merk werd unaniem als beste beoordeeld, terwijl het huismerk met een "Blerghhhhh" werd afgekeurd. Waarom heb je niet voor de andere optie gekozen, was een van de vragen op het evalueerblad: "Omdat het niet te kanen is" was het oordeel van een van de deelnemers.

Aan het einde van de dag namen de kinderen niet alleen hun tekening en oogmasker mee naar huis, maar ook een schat aan nieuwe kennis en ervaringen. Toen hen werd gevraagd wat ze hadden geleerd, antwoordde een van de leerlingen: "Veel!! Maar ik weet niet precies wat." Het was veel informatie voor de kinderen, maar ze hebben allemaal enthousiast meegedaan. Lisa en Noortje waren zeer te spreken over de houding en kennis van de leerlingen.

We hopen dat de leerlingen de informatie meenemen naar huis, en met het oogmasker thuis ook blindproeven gaan uitvoeren.

Wat is een Junior Science Lab (JSL)?

Bij een Junior Science Lab (JSL) zijn leerlingen van groep 6, 7 of 8 een middag lang de onderzoeker. JSL's beginnen met een kort college van een wetenschapper van Wageningen University en daarna gaan de kinderne aan de slag in een laboratorium of andere ruimte. De leerlingen zetten een onderzoek op, voeren deze uit en bekijken de resultaten. Net als echte onderzoekers dus!