Project
Anders organiseren in Primair Onderwijsteams
Onderzoekers van ELS voeren van voorjaar 2019 tot voorjaar 2021 een zoektocht aan naar minder werkdruk en meer werkgeluk in Primair Onderwijsteams, in opdracht van het ministerie OCW. Hoe kunnen scholen met behulp van roldifferentiatie in teams en de inzet van onderwijsassistenten omgaan met de hoge werkdruk en het lerarentekort? Welke (HRM)tools kunnen scholen inzetten om de werkdruk te verlagen, terwijl de onderwijskwaliteit wordt behouden?
Een zoektocht naar minder werkdruk en meer werkgeluk
Gedurende het onderzoek wordt regelmatig verslag gedaan van de plannen, bevindingen en uitgevoerde activiteiten. Op deze manier willen we betrokken en geïnteresseerde leerkrachten, schoolleiding en andere geïnteresseerden op de hoogte houden van het onderzoek.
Berichtgeving over het onderzoek
- Berichtgeving 1 - Aanleiding onderzoek - oktober 2019
- Berichtgeving 2 - Theoretische uitgangspunten - oktober 2019
- Berichtgeving 3 - Bevindingen uit interviews - december 2019
- Berichtgeving 4 - Literatuurstudie - maart 2020
- Berichtgeving 5 - Nieuwe onderzoeksplanning - juli 2020
- Berichtgeving 6 - In welke mate ervaart u werkplezier als onderwijsprofessional in het Primair Onderwijs?
- Berichtgeving 7 - Afronding - de laatste loodjes
- Berichtgeving 8 - Vijftal schoolbezoeken - maart 2021
- Berichtgeving 9 - De survey - maart 2021
Deelrapportages
Eindrappotage
Project team
- Dr. Piety Runhaar
- Dr. Nienke Woldman
- Dr. Aniek Draaisma
- Prof. dr. Perry den Brok
- Prof. dr. Marianne van Woerkom (Tilburg University)