WUR Impact Award

Op 20 juni vindt het Road to Impact Event plaats, inclusief de uitreiking van de WUR Impact Award. Naast de mogelijkheid om je nu in te schrijven voor dit event, is het ook mogelijk om te stemmen op jouw favoriete impactmakers. De stemlijnen zijn officieel geopend! De vijf genomineerden hebben introductiefilmpjes opgenomen om je kennis te laten maken met hun weg naar impact en de WUR Impact Award teaser bereidt je voor op de Impact Award en het stemmen.

Organisator Wageningen University & Research

do 20 juni 2024 13:30 tot 16:00

Locatie Plus Ultra II
Bronland 10
6708WH Wageningen

De Impact Award biedt een podium aan vijf genomineerde teams die hun successen delen. De prijs wordt uitgereikt aan een team van WUR-onderzoekers dat zich de afgelopen jaren heeft onderscheiden en concrete maatschappelijke impact heeft gerealiseerd. Dit is het eerste jaar waarin de WUR Impact Award naast de juryprijs ook een publieksprijs omvat, dus het is extra belangrijk om een team te steunen. Het vergt vaak veel extra stappen om kennis te implementeren of een product op de markt te zetten. De 5 genomineerden hebben allemaal laten zien hoe je wetenschap naar de maatschappij krijgt. Deze projecten zijn een inspiratie voor alle (aspirant) impactmakers. Bekijk daarom zeker hun introductiefilmpjes, en breng vroegtijdig je stem uit!

De WUR Impact Award wordt mede mogelijk gemaakt door de Wageningen Ambassadors en University Fund Wageningen.

1. HighLO "High Energy Physics Tool in Limit Order Book Analysis"

HighLO richt zich op het identificeren van manipulatie in grondstoffen- en energiemarkten om markten beter te beschermen. Dit doormiddel van een samenwerking met CERN door gebruik te maken van CERN’s methodologieën en tools die zijn ontwikkeld in de deeltjesfysica. HighLO’s focus op grondstoffen- en energiemarkten versnelt de duurzame energietransitie en leidt tot gestabiliseerde grondstoffen- en energieprijzen en meer voorspelbare kosten voor consumenten.

2. KringloopWijzer

De KringloopWijzer van WUR brengt eenvoudig de mineralenkringlopen voor een specifiek melkveebedrijf in kaart en bevat een beoordeling van de excreties en overschotten van stikstof en fosfaat, mineralenbenutting, ammoniakemissie en broeikasgasemissie. Bijna 100% van alle Nederlandse melkveehouders gebruikt tegenwoordig KringloopWijzer.

3. Autonomous Greenhouse Challenge

De Challenge stimuleert samenwerking tussen AI en complexe gewasproductiesystemen in kassen, wat leidt tot productieverhoging, minder energieverbruik, nieuwe sensortechnologie en nieuwe inzichten in gewassen. Naar aanleiding van de Challenge zijn verschillende start-ups opgericht. Op deze manier is de Challenge instrumenteel geweest in het bevorderen van autonome teelt en innovatie in de tuinbouw.

4. Het WCDI Thematisch Cluster Zaadsystemen

Het WCDI Thematisch Cluster Zaadsystemen vertaalt het abstracte voedselsysteemdenken naar de praktijk van de zaadsector en verbetert zo de toegang tot kwaliteitszaden voor miljoenen boeren. Dit heeft geleid tot duurzame lokale ondernemingen, verbeterde onderwijskansen en andere initiatieven die hebben geleid tot meer voedselzekerheid in het Globale Zuiden.

5. Het duurzaamheidsconsortium en het EcoLabel

Het WUR-team heeft met succes bijgedragen aan de implementatie van Nederlandse, Europese en wereldwijde standaarden voor het meten van duurzaamheid. De initiatieven hebben gezorgd voor eerlijkere concurrentie tussen bedrijven op het gebied van duurzaamheidsmetingen. Voorbeelden hiervan zijn THESIS van The Sustainability Consortium (TSC) en het Nederlandse Ecolabel.

De vijf genomineerden voor de WUR Impact Award hebben een aanzienlijke impact bereikt. De Award viert de successen van de vijf teams.

Road to Impact Event

De WUR Impact Award is onderdeel van het Road to Impact Event op 20 juni. Tijdens het WUR Road to Impact Event is het doel om elkaar te inspireren over de manieren waarop we impactvol kunnen zijn en over wat er nodig is om impact te maken. Het evenement bestaat uit een korte presentatie over de strategie van impact maken als WUR, een demonstratiemarkt met Road to Innovation Grant ontvangers, pitches van genomineerden van de WUR Impact Award 2024, en de bekendmaking van de winnaar!

Het Road to Impact Event omvat ook een demomarkt waar ontvangers van een Road to Innovation Grantsubsidie aanwezig zijn om hun aanpak en de uitdagingenop hun weg naar impact te presenteren. Anderen die zich op een vergelijkbaar pad bevinden kunnen een dosis inspiratie opdoen en van elkaar leren. Korte presentaties en tijd om rond te lopen op de markt bieden mogelijkheden om te netwerken en met elkaar in gesprek te gaan. Het is mogelijk om je in te schrijven voor het hele evenement met starttijd 13:30, inclusief de demo-markt, of vanaf 15:00 uur alleen voor de Impact Award.

13:30 - 14:00 Plenaire opening
14:00 - 14:45 Impact Demomarkt
14:45 - 15.00 Pauze
15:00 - 16:00 Impact Award (pitches, stemmen, prijsuitreiking)
16:00 Einde event, start Summervibes festival

Summervibes

En kom ook naar het Summervibes festival na de WUR Impact Award op Wageningen Campus!

Na de Awards vindt van 16:00 - 23:00 uur het gratis Summervibes Festival plaats. De perfecte gelegenheid om met de winnaars te feesten en met collega's en vrienden te borrelen op Wageningen Campus. Neem een hapje en een drankje, dans en klets bij met goed gezelschap!

57d6d20e-4e48-4810-a7e6-00f88b76ff1e_A3 Poster Summervibes 2024_16b89f6b_840x1173.png