Bridging the gap: Capillary suspensions prepared with protein particles

Promovendus A (Annika) Feichtinger MSc
Promotor dr. E (Elke) Scholten
Copromotor dr. J (Jasper) Landman
Organisatie Wageningen University, Physics and Physical Chemistry of Foods

wo 3 juli 2024 11:00 tot 13:30

Locatie Omnia, gebouwnummer 105
Hoge Steeg 2
6708 PH Wageningen
+31 (0)317 - 484 500
Zaal/kamer Auditorium

Samenvatting

In Nederland maken we soms dagelijks meerdere keren gebruik van bruggen. Er bestaan ook heel andere, microscopisch kleine bruggen die in ons dagelijks leven voorkomen zonder dat we ze opmerken: piepkleine vloeistofbruggetjes tussen deeltjes! In dit onderzoek hebben we onderzocht hoe de stromingseigenschappen van suspensies met deeltjes gemaakt van proteïne kunnen worden aangepast door de vorming van zulke kleine waterbruggetjes. Deze stromingseigenschappen zijn relevant voor zowel de functionaliteit als de acceptatie van consumenten van zulke producten. Denk bijvoorbeeld aan voedingsspreads of cosmetische- en farmaceutische crèmes: als ze te dun zijn, vloeien ze teveel uit, en als ze te dik zijn, kunnen ze nauwelijks worden uitgesmeerd. De stromingseigenschappen van suspensies via de vorming van zulke waterbrugjes, ook wel capillaire bruggen genoemd, is vooral onderzocht voor niet-absorberende, synthetische deeltjes. Terwijl voor een reeks producten, zoals voedingsmiddelen, geneesmiddelen en cosmetica, deeltjes van biopolymeren de voorkeur hebben. We hebben laten zien dat de vorming van capillaire bruggen een vrij directe manier biedt om verschillende stromingseigenschappen van suspensies van water-absorberende biopolymeerdeeltjes aan te passen. Van belang is hoe het water zich verdeelt tussen en in de deeltjes. Deze waterverdeling is vooral belangrijk voor de smeerbaarheid van zulke producten, maar ook hoe brokkelig ze zijn, en hun gedrag bij verwarming.