WUR verwelkomt voor de 20e keer de nationale finaleweek van de Biologie Olympiade

13 juni 2024

Voor de twintigste keer was Wageningen University & Research de gastheer van de finale van de Nederlandse Biologie Olympiade. Dit jaar viel de afsluiting van de olympiade samen met de uitreiking van de eindexamenuitslag, wat voor extra spanning en vreugde zorgde.

Grootste biologiewedstrijd van Nederland

De afgelopen week waren de twintig beste biologie leerlingen van Nederland te gast bij Wageningen University voor de finale van de Biologie Olympiade. Tijdens een intensief en gevarieerd programma kwamen meerdere onderwerpen binnen de biologie aan bod: dissectie, microbiologie, populatiegenetica, bio chemie, moleculaire biologie, plantenanatomie, bio informatica en immunologie. Verder genoten de deelnemers van een veldexcursie bij de Grebbeberg, onder leiding van 3 biologie studenten. De uitdagende colleges, practica en toetsen werden verzorgd door experts van de universiteit.

De Winnaars

1. (Lorentz Casimir Lyceum, Eindhoven): Ze behaalde de hoogste scores bij zes toetsonderdelen, maakte twee toetsen foutloos en won de 10voorBiologie-studiebeurs ter waarde van €1.500. Allie gaat Biomedical Engineering studeren aan Harvard University.
  2. (Odulphuslyceum Tilburg): Ze behaalde de hoogste score op de Campbell-toets en gaat volgend jaar Biomedische Technologie studeren aan de TU/e.
  3. (Utrechts Stedelijk Gymnasium): Door de groep omgedoopt tot de bijnaam "Demi water". Demian gaat volgend jaar Geneeskunde studeren aan de Universiteit Utrecht.
  4. (Utrechts Stedelijk Gymnasium): Beste vijfdeklasser van het jaar, hij ontving de aanstormend-talentprijs van het NL Talentenfonds ter waarde van €500.

Biologie Olympiade cijfers

Biologie Olympiade.png

De finalisten werden na twee voorrondes geselecteerd voor deze landelijke eindronde. Aan de eerste voorronde deden meer dan 5.810 scholieren van ruim 300 scholen mee. De tweede ronde voor de honderd beste leerlingen werd verzorgd door de Radboud Universiteit in Nijmegen. Claudia de Buck, medeorganisator, benadrukte dan ook: “Er zitten hier natuurlijk al 20 winnaars.”

Klaar voor de internationale strijd

De deelnemers waren aan elkaar gewaagd, merkt Demian op: “Je weet dat je het opneemt tegen de slimste leerlingen van Nederland, de druk was dus echt wel hoog. Ik heb mijn prestatie van vorig jaar proberen te evenaren en dat is gelukt!” Arya was vorig jaar ook finalist en wist dit jaar een plek in het internationale team te bemachtigen. “Ik ben heel blij en heb ook veel nieuwe vrienden gemaakt. Dat is nog belangrijker,” zegt Arya lachend.

Het team kijkt uit naar de Internationale Biologie Olympiade die van 7 tot en met 14 juli plaatsvindt in Astana, Kazachstan