Voedselveiligheidsgevaren in diervoeders tijdig signaleren met dashboard

4 juli 2024

Wageningen Food Safety Research (onderdeel van Wageningen University & Research) heeft samen met private partners uit de diervoedersector een digitaal interactief dashboard ontwikkeld dat inzicht geeft in voedselveiligheid. Het dashboard geeft een overzicht van mogelijke voedselveiligheidsgevaren en kan voorspellingen geven over de waarschijnlijkheid van het optreden van dergelijke gevaren in diervoederingrediënten uit verschillende landen van herkomst.

Tijdig inzicht in gevaren biedt de mogelijkheid aan toekomstige gebruikers om beheersmaatregelen te nemen en de monitoring risico gebaseerd in te richten.

Het dashboard is ontwikkeld in het project PRORISKFEED, een samenwerking tussen het onderzoeksinstituut en organisaties uit de diervoersector (Securefeed, GMP+ International en Trouw Nutrition). Op dit moment lopen er pilots bij deze organisaties om het systeem te testen in de praktijk.

PRORISKFEED1.jpg

Monitoringsdata

Het dashboard, een zogenaamd Decision Support System (DSS), maakt gebruik van 10 jaar aan historische monitoringsdata. Het geeft een interactief overzicht van deze historische gegevens, zoals trendlijnen over de tijd en wereldkaarten met de aanwezigheid van contaminanten in diervoeders. De focus van het dasboard is nu gericht op mycotoxinen, dioxinen, zware metalen en pesticides in voedermiddelen.

PRORISKFEED2.jpg

Voorspellende modellen

De monitoringsgegevens zijn gecombineerd met andere relevante gegevens zoals de maximale limieten en richtwaardes van contaminanten in diervoeders, handelsdata, socio-economische data en weerdata. Al deze data zijn vervolgens gebruikt in het opstellen van voorspellende modellen op basis van ‘machine learning’ technieken. Per stofgroep (dioxinen, mycotoxinen, pesticiden en zware metalen) is een apart voorspellingsmodel ontwikkeld. Deze modellen geven een voorspelling over de kans van optreden van de gevaargroep in een bepaald diervoeder ingrediënt per land van herkomst. In een eventueel vervolg project kunnen andere gevaren onder de loep genomen worden.