Software

Kassim the Game: online serious game

Kassim the Game is een online serious game voor educatieve doeleinden op het gebied van energiezuinig en kosteneffectief gewassen telen in kassen. De tool is gebouwd met het oog op recente ontwikkelingen omtrent klimaatregelstrategie en kastechnologie. Hieronder valt onder andere het onderzoek verricht voor het innovatieprogramma Kas als Energiebron, met als doel het energieverbruik van de Nederlandse glastuinbouw te verlagen. Maar ook ontwikkelingen met betrekking tot de (semi-) gesloten kas, kasdek materiaal, schermen en belichting.

Hoe werkt het?

Het model achter Kassim the Game is het kas-simulatie model KASPRO, een dynamisch model dat aan de hand van praktijkdata is doorontwikkeld en gevalideerd. Het model wordt veelvuldig in wetenschappelijk- en praktijkonderzoek gebruikt en wordt voortdurend gevalideerd op basis van praktijkdata en uitgebreid met relevante nieuwe ontwikkelingen, o.a. op het gebied van Het Nieuwe Telen. Het model bevat een virtuele klimaatcomputer waarmee praktijkgetrouwe klimaatregeling kan worden gesimuleerd.

Rondom dit model is een simulatieomgeving gebouwd waarin beheerders (docenten) een game kunnen maken en verspreiden aan potentiele spelers (studenten). De speler stelt bij de start van de game een aantal vaste parameters in (b.v. de installaties voor klimaatbeheersing, schermen, belichting etc.) en kan daarna stapsgewijs eent teelt simuleren. Binnen elke stap (periode) krijgt de speler een maximul aantal pogingen om klimaatsetpoints en parameters m.b.t. gewasmanagement te veranderen en uit te proberen. Hij krijgt dan steeds een terugkoppeling van het effect op de gewasproductie, energieverbruik en teeltindicatoren zoals de RTR. Bij elke stap wordt uiteindelijk een definitieve simulatie gedaan waarbij de game verder gaat naar de volgende periode. Ondertussen kan de high score opgevraagd worden met daarin zijn voorlopige score en ranking en die van de de andere spelers van dezelfde game . Aan het eind van het spel volgt een overzicht van alle resultaten (score, instellingen en teeltindicatoren) in vergelijking met de winnaar van de game. Desgewenst kunnen de resultaten in een csv-bestand naar de speler gemaild worden voor eigen analyses in bv. Excel.

Voor wie?

Kassim kan worden ingezet voor het onderwijs bij MBO, HBO en WO instellingen op het gebied van klimaatregeling, energie en klimaat in de glastuinbouw. Ook de sector glastuinbouw, waaronder telers, zijn welkom om Kassim the game te gebruiken voor het vergroten en verbreden van kennis.

Achtergrondinformatie en handleiding kunnen hier gevonden worden.
Registeren voor een onderwijsaccount kan hier

Kassim The Game is medegefinancierd door Regieorgaan SIA onderdeel van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO).