Project

Bloeminoculatie met gunstige bacteriën ter bevordering van plantweerbaarheid

Het toepassen van micro-organismen die het plantweefsel van binnen koloniseren, genaamd endofyten, kan de weerbaarheid van gewassen tegen biotische en abiotische stress verhogen. Kolonisatie op lange termijn is echter nog steeds een uitdaging. In voorafgaande experimenten hebben we aangetoond dat bloeminoculatie gebruikt kan worden om micro-organismen zaad inwendig te laten koloniseren. In dit project willen we deze methode verder ontwikkelen om gunstige micro-organismen op een duurzame manier in groenten en siergewassen te brengen.

De uitdaging

Zowel biotische stress (i.e. ziekteverwekkers) als abiotische stress (b.v. droogte, hitte) kunnen leiden tot grote verliezen tijdens het telen van groenten en siergewassen. Gunstige micro-organismen, die de plantweerbaarheid en veerkracht verhogen, worden vaker toegepast, maar hun effecten zijn niet consistent. Dit komt vooral door een slechte overleving van micro-organismen, die toegepast worden in grond of op de plant. Daarentegen zijn micro-organismen die inwendig plantweefsel kunnen koloniseren, zogenaamde endofyten, naar verwachting beter uitgerust om op lange termijn te overleven en plantengroei en -weerbaarheid te verbeteren. Echter was het tot nu toe moeilijk om endofyten op een duurzame en economisch haalbare manier in de plant te inoculeren.

In een pilot-experiment van de WUR kon worden aangetoond dat bacteriën, die via inoculatie op bloemen van kool werden aangebracht en via bestuivende insecten werden overgedragen, onder de zaadhuid konden worden teruggevonden. Deze methode toont heeft dus groot potentieel om gunstige micro-organismen via het zaad over te dragen naar de volgende generatie planten.

De aanpak

In dit project gaan we een nieuwe inoculatiemethode onderzoeken om gunstige bacteriën over de brengen naar het inwendige weefsel van zaad. Hiermee hopen we zaad te kunnen verrijken met micro-organismen die een gunstig effect hebben op de teelt van gewassen, zoals resistentie tegen droogte en tegen ziekten en plagen. Door samenwerking met projectpartners wordt bepaald welke effecten onderzocht worden.

Het project bestaat uit 1) de selectie van bacteriële stammen, die gunstige effecten kunnen hebben op plantweerbaarheid, 2) volgen van de kolonisatie van bloemen, zaad en zaailing door de geïnoculeerde bacteriën en 3) onderzoek naar het effect van de geïnoculeerde endofyten op weerbaarheid tegen stress en optimalisatie van toepassing.

Infographic flower inoculation.jpg

Onze expertise

• Grote collectie van bacteriën en schimmels
  • Brede expertise op het gebied van microbiële ecologie en diagnostiek
  • Uitgebreide faciliteiten voor moleculair onderzoek en in situ detectie, onder ander via microscopie

Call for partners

We zijn op zoek naar partners uit het bedrijfsleven die actief zijn in plantveredeling en zaadproductie die geïnteresseerd zijn in het verhogen van plantweerbaarheid door het gebruik van endofyten. Bedrijven kunnen deelnemen aan een Publiek-private samenwerking (Topsector project), maar ook een bilaterale samenwerking is mogelijk.

Dit is geen lopend project. Daarom zijn we momenteel niet op zoek naar studenten om aan dit onderzoek te werken.