Schuimen op basis van koolhydraten voor verpakking

Er is behoefte aan dikke biobased schuimmaterialen voor het verpakken van zware goederen. Materialen die ook nog goed gerecycled kunnen worden hebben de voorkeur in een circulaire economie.

Biogebaseerde oplossingen

Er is op de markt behoefte aan dikke, lichte, biobased schuimmaterialen met een concurrerende prijs, die fossiele schuimmaterialen zoals EPS kunnen vervangen. Idealiter passen deze biobased oplossingen ook binnen het huidige kartonrecyclingschema en/of zijn ze composteerbaar, zodat ze met het omliggende karton weg gegooid kunnen worden. Biobased schuimmaterialen kunnen bijdragen aan het terugdringen van de uitstoot van broeikasgassen en aan de circulaire economie.

Zetmeel en vezels als grondstoffen

Zetmeel is, na cellulosegrondstoffen, het tweede meest voorkomende natuurlijke koolhydraat. Zetmeel is een complex polymeer uit gewassen als aardappel en maïs. Afhankelijk van het gewas is de moleculaire structuur van zetmeel verschillend, wat resulteert in verschillende verwerkingsomstandigheden en producteigenschappen. Schuimen met zetmeel als polymere matrix en een klein percentage cellulosevezels bleken in een eerder TKI-project (AF-17037) een zeer interessante combinatie.

Schuimextruder

Technologie en materiaalkennis

Het produceren van geschuimde materialen met goede mechanische eigenschappen en goed gedefinieerde vormen vereist fundamentele kennis van de grondstoffen, de schuimtechnologieën en de verwerkingsparameters. In dit project:

• onderzoeken we fundamentele reologische eigenschappen van de grondstoffen;
  • verkennen we het gedrag van deze materialen in praktische extrusieschuimprocessen;
  • produceren we prototypen;
  • karakteriseren we deze en maken we simulaties om de stroming en expansie van de grondstoffen tijdens de verwerking te begrijpen.

Over het project

Dit project is gefinancierd door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) en draagt bij aan de langetermijndoelstellingen van de Nederlandse Topsector Energie door het sluiten van industriële ketens. Het doel van het project is het industrieel onderzoeken en experimenteel ontwikkelen van een prototype van een biobased en innovatief alternatief voor op EPS gebaseerde verpakkingsmaterialen en het proces om deze te vervaardigen. WFBR, Universiteit van Napels en PaperFoam b.v. werken samen om dit doel te bereiken.