Start realisatie studentenwoningen Campus Oost begin 2025

11 april 2024

Begin 2025 wordt naar verwachting gestart met de bouw van 250 studentenwoningen aan de Mansholtlaan op Campus Oost. Een overeenkomst hiervoor is ondertekend door Studentenhuisvester Idealis, bouwer Van Wijnen Arnhem en Moke Architecten. Gezamenlijk zullen deze partijen het ontwerp voor de Mansholtlaan verder uitwerken.

Deze studentenwoningen vormen de start van de nieuwe Campus Oost in Wageningen, die ruimte biedt voor onderwijs, wetenschap, kennisintensieve bedrijven en noodzakelijke studentenhuisvesting. Naar verwachting kunnen de eerste studenten in het studiejaar 2026-2027 hier gaan wonen.

Campus Oost

Wageningen Campus breidt zich uit in oostelijke richting. Steeds meer kennisintensieve organisaties vragen of ze fysiek deel uit mogen maken van het Wageningse ecosysteem om een bijdrage te kunnen leveren aan onder andere het wereldwijde vraagstuk van de eiwittransitie en andere vraagstukken op het gebied van voedselproductie, gezonde voeding, leefomgeving en het klimaat.

Impressie van de nieuwe studentenwoning die begin 2025 zullen worden gerealiseerd aan de Mansholtlaan

In het bestemmingsplan is daarom ruimte opgenomen voor kennisintensieve- en onderzoeksgerelateerde activiteiten. ‘In de plannen voor Campus Oost wordt rekening gehouden met een zo groen mogelijke inrichting en daarnaast zijn er hoge standaarden op het gebied van duurzaamheid en mobiliteit, aldus Lex Roders, projectmanager vastgoed bij Wageningen University & Research (WUR). ‘Vanuit WUR zijn we blij met de start van deze samenwerking rondom studentenhuisvesting, want hiermee wordt meer goede woonruimte aan studenten aangeboden.’

Wonen aan de Mansholtlaan

De nieuwbouw aan de Mansholtlaan bestaat uit 250 studentenwoningen met hoogwaardige faciliteiten, waar studenten zelfstandig of met elkaar wonen. Ontmoeting en samenzijn staat centraal in het ontwerp. Hiervoor worden gemeenschappelijke ruimtes maar ook studieruimtes, een tuinkamer en zitjes in de tuin gecreëerd. De natuur-inclusieve (binnen)tuin wordt onder andere ingericht met bomen en planten die het hele jaar door bloeien en dieren voorzien van de nodige voeding.