Onderwijstype

Climate Fresk, het IPCC rapport spelenderwijs in beeld gebracht

Het veranderende klimaat heeft grote gevolgen voor het leven op aarde. Maar hoe zit het precies, en wat kunnen we (samen) doen om het tij te keren? Het oplossen van de klimaatcrisis is één van de grootste uitdagingen van onze tijd, en vereist inzet van alle actoren in de maatschappij. De wetenschappelijke rapporten over klimaatverandering zijn stevige kost. Een leukere én snellere manier om gedegen kennis op te doen over dit onderwerp is door mee te doen aan een Climate Fresk workshop.

Organisator Wageningen Pre-University

vr 22 november 2024 10:00 tot 14:00

Locatie Forum, Wageningen Campus
Prijs € 150,00

Samen met je medespelers breng je aan de hand van kaarten op een systemische manier de kennis samen die de basis vormt van het IPCC rapport. Ook als je al veel weet over klimaatverandering doe je vrijwel zeker nieuwe inzichten op en ga je nieuwe verbanden zien. Climate Fresk is gespeeld door meer dan 1,5 miljoen mensen in 157 landen, en veelvuldig ingezet in het onderwijs, bedrijfsleven, de overheid en NGO’s wereldwijd.

De workshop is georganiseerd in vier fasen en duurt in totaal 3 tot 3,5 uur.

1. BEGRIP Je verzamelt je rond een tafel in een team van 4 tot 7 spelers. Samen leg je de 42 kaarten die betrekking hebben op de verschillende aspecten van klimaatverandering en ontdek je de juiste oorzaak-gevolg verbanden.
2. CREATIVITEIT Je personaliseert de 'fresco' door tekeningen, pijlen en een titel toe te voegen en vat hiermee op een creatieve manier het geleerde samen.
3. EMOTIES Samen deel je emoties, vragen en gedachten die tijdens de workshop naar boven zijn gekomen.
4. DISCUSSIE EN ACTIES Je gaat gestructureerd met elkaar in gesprek over impactvolle oplossingen en acties.

Na de workshop

Na deze workshop krijg je toegang tot de documenten waarmee jij de Climate Fresk ook kunt inzetten in jouw eigen lessen. Leerlingen zullen middels dit spel de kennis over klimaatverandering veel sneller en beter onthouden.

Daarnaast maakt het spel het veel makkelijker om ook het gesprek te voeren over de persoonlijke beleving van de deelnemers en mogelijke oplossingen.

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van al onze nascholingen? Abonneer je op de nieuwsbrief van Wageningen Pre University.