Robot van WUR-studenten naar het Weekend van de Wetenschap

2 oktober 2024

Robatic Bullseye kan zelfstandig door een maisveld navigeren om allerlei taken uit te voeren en zelfs beginnende akkerbrandjes te blussen. De robot is ontworpen door zeven studenten van de opleiding agrotechnologie, en wordt gepresenteerd tijdens het Weekend van de Wetenschap op 5 en 6 oktober.

‘Tijdens het Weekend van de Wetenschap willen we kinderen laten zien hoe leuk en fascinerend wetenschap en techniek is’, vertelt student agrotechnologie Evelien Looijen. Op zaterdag 5 oktober gaat zij met drie anderen uit haar studententeam naar Amsterdam om hun robot Robatic Bullseye te laten zien aan het algemene publiek.

Robatic Bullseye beweegt zelfstandig door de maisvelden. Met LiDAR-sensoren, die gebruik maken van laserpulsen, stelt de robot vast waar objecten zich bevinden. Zo navigeert de robot tussen de rijen mais door en telt de maisplanten. Het wagentje is ook uitgerust met apparatuur om onkruid te lokaliseren. Een spuit kan hier vervolgens gericht een bestrijdingsmiddel op spuiten.

Brandjes automatisch detecteren en blussen

Tot slot voegden de studenten agrotechnologie hardware en software toe om de robot kleine brandjes op te laten sporen en te blussen. Looijen: ‘Voor deze taak is onze robot uitgerust met een multispectrale camera en een deep learning model om akkerbranden te detecteren. Wanneer de robot een brand ontdekt, schakelt hij direct over naar een blusmodus om het vuur te bestrijden.’

Looijen en zes andere studenten bouwden de robot voor het Field Robotic Event, een jaarlijkse wedstrijd die afgelopen juni plaatsvond in Duitsland. Studententeams uit verschillende landen namen het tegen elkaar op, allemaal met robots die dezelfde taken moesten uitvoeren. Op het brand blussen na, want dat was een freestyle opdracht. ‘We moesten een originele toevoeging doen aan de robot. Dat werd de blusmodule. Heel dicht bij toepassing in de praktijk staat zoiets trouwens nog niet, maar akkerbranden komen wel degelijk voor’, zegt Looijen. Het WUR-team behaalde de vijfde plaats bij het Field Robotic Event.

Robots op het Weekend van de Wetenschap

Na afloop van de wedstrijd stond de robot een tijdje stil. Tot de vraag kwam of het team de robot wilde demonstreren tijdens het Weekend van de Wetenschap. Looijen: ‘We staan daar tussen de raceauto’s op zonne-energie en andere soorten robots. Robatic Bullseye is de enige agrarische robot.’ Ook het studententeam WDSense van WUR en de TU Delft neemt deel aan het event met een sensor die de nierfunctie meet. Een derde studententeam van WUR geeft een workshop over de Biodiversity Challenge.