Resultaten koolstofvastlegging in grasvelden – doelgroep terreinbeheerders

27 november 2023

Onderzoekers binnen de PPS Grasvelden & Biodiversiteit hebben (stedelijke) grasvelden onderzocht op klimaat en biodiversiteitaspecten. Hierbij is geprobeerd inzicht te krijgen in de hoeveelheid koolstof die in graslanden wordt vastgelegd en in de factoren die deze beïnvloeden. Hieronder vind je de belangrijkste resultaten van de bemonsteringen.

Wat is er in 2020 en 2021 al onderzocht?

In 2020 is er een literatuuronderzoek uitgevoerd naar koolstofvastlegging in grasvelden, welke hier is beschreven. Uit gebruikte bronnen (internationale literatuur), kwam naar voren dat het beheer van grasvelden effect heeft op de koolstofvastlegging.

Dit is eind 2022 onderzocht in een aantal praktijkgrasvelden in Zutphen, Utrecht en op de golfbaan in Heelsum.

Bevindingen

Het onderzoek van de eerste 3 jaren van de PPS heeft veel inzichten gegeven in de koolstofvastlegging onder grasvelden. Het is duidelijk dat er zich geen vaste hoeveelheden koolstof bevinden onder grasvelden. De hoeveelheid is afhankelijk van heel veel verschillende factoren, die niet eenvoudig te beïnvloeden zijn (bv. grondsoort, geschiedenis en waterpeil).

Met de bemonsteringen hebben we aan kunnen tonen dat in de laag van 0-20 cm 50 tot 80 ton C/ha aanwezig is. Omdat we niet wisten hoeveel koolstof aanwezig was voor de aanleg, kunnen we geen uitspraken doen over de hoeveel koolstof die door het gras zelf is vastgelegd. De metingen hebben niet kunnen aantonen dat een minder vaak en hoger maaibeheer zorgt voor meer koolstofvastlegging.

Koolstofvoorraad van de individuele monsterlocaties, uitgesplitst in laag 0-10 cm en 10-20 cm.