Vierde editie Autonomous Greenhouse Challenge nu écht van start

17 september 2024

De laatste fase van de 4e Autonomous Greenhouse Challenge gaat 2 september van start. Vijf internationale teams proberen met kunstmatige intelligentie en machine learning zo goed en duurzaam mogelijk dwergtomaten te telen. “De Autonomous Greenhouse Challenge is een mooie en spannende wedstrijd”, vertelt Monique Bijlaard van Wageningen University & Research, BU Glastuinbouw. “En dit keer is de challenge extra uitdagend, want dwergtomaten is een relatief onbekend gewas.”

In hedendaagse kassen is het automatiseringsniveau voor de gewasproductie al hoog. Klimaatregeling en irrigatie zijn over het algemeen geautomatiseerd. Echter, beslissingen zoals de benodigde temperatuur in de kas, plantafstanden en oogstmomenten worden nog steeds door de telers zelf genomen. Gebaseerd op hun kennis en ervaring streven de telers naar een optimale opbrengst met een efficiënt gebruik van hulpbronnen. Dit proces is subjectief en arbeidsintensief, en vereist aanzienlijke ervaring.

Inwoners van steden voeden

Om de overgang naar autonoom telen te versnellen startte WUR enkele jaren geleden met de Autonomous Greenhouse Challenge. Elke editie staat een ander gewas centraal. In deze vierde editie is dat de dwergtomaat. Bijlaard: “Dwergtomaten zijn nog niet een heel groot gewas: ze worden eigenlijk vooral door consumenten gekocht bij tuincentra. Maar een van de grote werelduitdagingen is het voeden van de inwoner van de megasteden. Daarin kunnen urban farms een rol spelen. In die kwekerijen zijn tomaten met een hogedraadgewas niet bruikbaar; dwergtomaten wel.”

De Autonomous Greenhouse Challenge bestaat uit een aantal fases. Afgelopen voorjaar konden teams meedoen aan een online wedstrijd, die afgesloten werd met een hackathon in juni. In totaal deden er 23 teams mee, met meer dan 200 mensen. Elk team bestond uit minimaal een teeltdeskundige, een IT-deskundige en een student. De vijf beste teams beginnen nu aan de laatste ronde. Voor deze laatste ronde zijn in de kassen van WUR in Bleiswijk dwergtomaten gepoot in kleine potjes.

Bijlaard: “De teams moeten dus daadwerkelijk tomaten telen. Dat moet helemaal autonoom, met software, zonder dat er nog mensen aan de knoppen zitten. Dat betekent dat ze met kunstmatige intelligentie en machine learning de teelt aansturen. Daarvoor kunnen ze gebruik maken van een teeltmodel dat WUR heeft ontwikkeld voor de dwergtomaat. Alle teeltmaatregelen moet de software online regelen, en die worden dan door de klimaatcomputer automatisch uitgevoerd.”

Focus op duurzaamheid

De teams hebben tot half december. Ze moeten niet alleen een zo hoog mogelijke productie realiseren, maar ook zo duurzaam mogelijk werken. “Duurzaamheid is een belangrijke focus: zo gebruiken we deze editie potten die hoogwaardig zijn gerecycled en een hernieuwbaar groeimedium.”

Bij de einduitslag telt dus ook een lager gebruik van bijvoorbeeld elektriciteit en CO2 mee. Extra handelingen – zoals het wijder zetten van de potten – kosten bovendien geld. De resultaten worden uiteindelijk vergeleken met die van een referentieteam, bestaand uit WUR-onderzoekers.