Teler kan route naar fossielvrij berekenen met Kas Energiewijzer

1 augustus 2024

Het gebruik van fossiele brandstoffen zal in de glastuinbouw steeds verder afnemen, totdat de sector uiteindelijk fossielvrij is. Maar kassen moeten nog wel verwarmd worden. Dat betekent dat telers gebruik moeten maken van energiebesparende maatregelen én alternatieve brandstoffen. De Business Unit Glastuinbouw van Wageningen University & Research ontwikkelde daarom de Kas Energiewijzer. Onderzoeker Gert-Jan Swinkels: “Met de Kas Energiewijzer kan iedere teler zijn eigen roadmap naar een fossielvrije teelt ontwikkelen.”

Een teler heeft de keuze uit veel verschillende energie-installaties (zoals warmtekracht, mechanische koeling, geforceerde ventilatie en pad&fan voor in warme regio's). Bovendien zijn er veel mogelijke kasdekmaterialen én veel duurzame energiebronnen (zoals de warmtepomp, geothermie, biomassa, windmolens en batterijen). Voor een teler een ingewikkelde puzzel: welke keuzes zijn de beste, zowel economisch als teelttechnisch? Swinkels: “Aardgas wordt steeds duurder, zowel door wetgeving als door een lagere beschikbaarheid. Dat betekent dat teeltbedrijven goed moeten nadenken over hun eigen roadmap.”

WUR ontwikkelde in opdracht van het programma Kas als Energiebron en de Club van 100 een Wiki voor telers en toeleverende industrie. In de Wiki staan voor vijf thema's uitgewerkte voorbeeldscenario’s: belichting en verwarming (Nederland), koelen in een warm en droog klimaat (Midden-Oosten), koelen in een warm en vochtig klimaat (Zuidoost-Azië) en zon- en/of windenergie voor invulling van de elektriciteitsvraag. De Wiki is hier te vinden.

Daarnaast ontwikkelde WUR een interactieve simulator. Daarmee kan de gebruiker eenvoudig de situatie van zijn of haar teeltbedrijf invoeren, inclusief de mogelijke energiemaatregelen binnen een bepaald scenario. De simulator berekent vervolgens de gevolgen voor onder meer het kasklimaat, de energiekosten, het CO2 -verbruik (en bijvoorbeeld kosten voor inkoop van externe CO2) en het watergebruik. Voor de berekeningen maakt de simulator gebruik van het KASPRO-model van de WUR. Swinkels: “De simulator is niet alleen geschikt voor Nederland, maar ook voor buitenlandse locaties met een heel ander klimaat.”

De simulator is in de basisversie gratis te gebruiken (waarbij alleen de basale instellingen aan te passen kiezen zijn). De geavanceerde versie is uitsluitend voor Club van 100-leden. De simulator is hier te vinden.

De Kas Energiewijzer is gefinancierd door het programma Kas als Energiebron en de Club van 100.