Invloed bodemsleepnet-visserij op koolstof in zeebodem gecompliceerder dan gedacht

6 augustus 2024

Een nieuwe studie onder leiding van marien bioloog Justin Tiano van Wageningen Marine Research, samen met een team van internationale wetenschappers, onthult de complexe relatie tussen de bodemvisserij met sleepnetten en de dynamiek van organische koolstof in de zeebodem. Deze resultaten, gepubliceerd in het prestigieuze tijdschrift Fish and Fisheries, bieden belangrijke inzichten voor het ontwikkelen van op maat gemaakte benaderingen voor visserijbeheer.

Wanneer de zeebodem wordt omgewoeld, komt organische koolstof bloot te liggen en kan deze reageren met zuurstof. Deze reactie vormt nieuwe stoffen, waaronder kooldioxide (CO2), een belangrijk broeikasgas. De toename van CO2 draagt bij aan een vermindering van de wereldwijde broeikasgasbuffer en zorgt ervoor dat het zeewater zuurder wordt.

Variabel effect van sleepnetvisserij op organische koolstof en ecosystemen

Door wereldwijde gegevens te analyseren, ontdekten de onderzoekers dat de invloed van sleepnetvisserij op de dynamiek van organische koolstof in de zeebodem sterk varieert, afhankelijk van de lokale omstandigheden. Hoewel de totale hoeveelheid opgeslagen organische koolstof in sommige gebieden slechts licht werd beïnvloed, toonde het onderzoek een significante afname van vers organisch materiaal, zoals algen, op de zeebodem na bodemvisserij. Dit resulteert in een afname van voedsel voor bodemdieren, wat weer gevolgen heeft voor andere zeedieren. De studie benadrukt de noodzaak van op maat gemaakte beleidsmaatregelen, om de uiteenlopende effecten van sleepnetvisserij op verschillende mariene ecosystemen aan te pakken.

Nuance is nodig voor effectief marien milieubeleid

De wetenschap over de effecten van bodemvisserij op koolstof en biogeochemie is nog steeds relatief onduidelijk. "Het wereldwijde debat mist nuance, het is belangrijk om te begrijpen dat de effecten van sleepnetvisserij op koolstof niet overal hetzelfde zijn," zegt Justin Tiano. "Onze nieuwe resultaten laten zien dat de vermindering van de totale hoeveelheid organische koolstof door sleepnetvisserij afhankelijk is van specifieke omstandigheden. Beleidsmakers en beheerders moeten hier rekening mee houden als ze koolstof op de zeebodem effectief willen beschermen."

Focus op lokale hydrodynamica en primaire productiviteit

Volgens Justin Tiano biedt het onderzoek cruciale inzichten voor beleidsmakers en wetenschappers die de invloed van bodemsleepnetvisserij op klimaatverandering en mariene ecosystemen onderzoeken. Het benadrukt het belang van lokale hydrodynamica en primaire productiviteit bij het ontwikkelen van effectieve strategieën voor marien beheer.

Zwakke stromingen en zachte sedimenten: het meest kwetsbaar voor CO2-uitstoot

Gebieden met zwakke stromingen en zachte sedimenten bleken het meest kwetsbaar voor de effecten van sleepnetvisserij op de koolstofopslag in de zeebodem. Deze bevinding benadrukt de noodzaak van gerichte beschermingsmaatregelen in deze kwetsbare gebieden.

Risico van onderschatting van effecten door bemonsteringstechniek

Traditionele bemonsteringstechnieken, zoals grijpers, kunnen de werkelijke impact van sleepnetvisserij op de biogeochemie onderschatten. Het onderzoek benadrukt de noodzaak van nauwkeurigere methoden om een volledig beeld te krijgen van de effecten.