Onderzoek naar gezondheidseffecten van biologische voeding op varkens

2 juli 2024

Wetenschappers van Wageningen University & Research (WUR), Universiteit Utrecht (UU) en het Louis Bolk Instituut (LBI) zijn een onderzoek gestart naar het effect van biologische voeding op de gezondheid van varkens als model voor de mens. Het ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur (LVVN) heeft opdracht gegeven voor het onderzoek om meer zicht te krijgen in mogelijke gezondheidseffecten van biologische ten opzichte van conventionele voeding.

Tijdens het onderzoek krijgen de dieren varkensvoeders, samengesteld met gangbare of biologische grondstoffen. In een langdurende studie eten de moeders (zeugen) al gangbaar of biologisch voer vanaf de bevruchting, de biggen doen dat na de geboorte. In een tweede studie krijgen de varkens pas na het spenen één van beide soorten voeding. Wanneer de dieren jongvolwassen zijn (ongeveer 80 kilo) worden effecten van de voeding op verschillende aspecten van gezondheid gemeten. Het doel is om te onderzoeken of biologische voeding effect heeft op de gezondheid van varkens.

Gezondheidseffecten

De onderzoekers bestuderen onder meer effecten op het immuunsysteem van de varkens door te kijken naar de reactie van het immuunsysteem op een vaccinatie. Ook meten ze de metabole respons van varkens door hun reactie te meten op voer dat heel anders van samenstelling is dan ze gewend zijn. Zowel een vaccinatie als verandering van voeding leidt tot een reactie van het immuunsysteem. Het wordt als positief beoordeeld als het dier voldoende veerkracht heeft om van een dergelijke uitdaging snel te herstellen.

De wetenschappers meten specifieke gezondheidseffecten aan de reacties van het dier via metingen aan het immuunsysteem, de stofwisseling, hormonale responsen, de bloeddruk en het microbioom in het darmkanaal. Elk van de onderzoekers in het team heeft specifieke expertise op het gebied van diervoeding, toxicologie, biologische landbouw, fysiologie, immunologie en humane voeding.

Biologisch voedsel

In de biologische teelt van plantaardige voedingsproducten worden geen kunstmest en chemisch-synthetische gewasbeschermingsmiddelen gebruikt. Mede daardoor zouden biologische grondstoffen en voedingsproducten meer gezondheid bevorderende stoffen kunnen bevatten. Veel consumenten van biologische voeding kiezen hiervoor omdat ze positieve effecten op de gezondheid verwachten, maar daarvoor is tot nu toe onvoldoende wetenschappelijk bewijs.

Het onderzoek wordt uitgevoerd met varkens, omdat het varken als modeldier dichtbij de mens staat. Het onderzoek is in juni 2024 gestart en de resultaten zijn naar verwachting begin 2026 bekend.