Botulisme bij rundvee nader onderzocht

29 mei 2024

Botulisme bij rundvee blijkt een toenemend probleem, maar een mogelijkheid voor behandeling ontbreekt. Royal GD is met medewerking van Wageningen Bioveterinary Research (WBVR) en de apotheek van de Faculteit Diergeneeskunde van de Universiteit Utrecht een onderzoek gestart naar botulisme bij runderen. Onder voorwaarden kunnen veehouders gedurende deze studie een vaccin toepassen.

Het onderzoek naar botulisme bij runderen richt zich op het in kaart brengen van het aantal gevallen en de risicofactoren voor botulisme bij rundvee in Nederland. Tegelijkertijd geeft het veehouders de mogelijkheid om hun dieren beschermen door middel van vaccinatie in het geval er sprake is van botulisme op hun bedrijf. Het onderzoek wordt gedaan in opdracht van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit.

Jaarlijks

In Nederland komen jaarlijks enkele gevallen voor van botulisme bij rundvee, waarbij meestal een groot deel van de dieren op een bedrijf wordt getroffen. Bijna altijd speelt toxine type C of D een rol. Via opname van besmet voer krijgen runderen de bacteriƫn en de toxinen binnen. De toxinen worden door de maag en de dunne darm opgenomen en via de bloedbaan verspreid door het lichaam. In de zenuwuiteinden verhinderen toxinen de overdracht van zenuwprikkels, waardoor het dier verlamd raakt. In ernstige gevallen kan het dier sterven door verlamming van de ademhalingsspieren.

Vaccin

Tegen botulisme bij dieren bestaan geen medicijnen; in Nederland en de Europese Unie (EU) zijn ook geen vaccins geregistreerd. Buiten de EU zijn wel botulismevaccins beschikbaar, maar strengere EU-regelgeving maakt markttoelating van een vaccin in de EU niet mogelijk. Uitzondering vormt gebruik voor onderzoeksdoeleinden. Met het onderzoek dat in samenwerking met Royal GD en de Faculteit Diergeneeskunde wordt gedaan, verwachten de onderzoekers inzicht te krijgen in het effect van vaccinatie op de bestrijding van botulisme en de noodzaak van beschikbaarheid van een vaccin te onderbouwen. De resultaten van het onderzoek zullen worden gedeeld met de Europese Commissie, met als doel dat het toepassen van botulismevaccins bij rundvee weer mogelijk te maken.