Studenten onderzoeken promotie zeldzame veerassen

2 juli 2024

Zeldzame veerassen zijn onderdeel van het Nederlands cultureel erfgoed. Toch worden ze steeds minder gehouden. Om een breder publiek te interesseren in het behoud van deze rassen, ging een groep van studenten met verschillende expertises aan de slag met een promotieplan.

De opdracht was onderdeel van het vak Academic Consultancy Training (ACT), waarin studenten aan een real-life casus van een externe partij werken. Voor het Centrum voor Genetische Bronnen Nederland (CGN, onderdeel van Wageningen University & Research) en de Stichting Zeldzame Huisdierrassen (SZH) werkte een groep van zes studenten aan de promotie van zeldzame rassen in Nederland.

'Veel mensen weten niet dat deze rassen bestaan'

Vroeger waren deze zeldzame rassen, zoals de Lakenvelder koe of het Veluws heideschaap, nuttig voor de landbouw en het landschapsbeheer van die tijd. Daardoor zag je ze veel vaker. Nu is er weinig animo voor het houden van zeldzame rassen, die vaak minder productief zijn dan huidige commerciële veerassen. Om te voorkomen dat ze helemaal uit Nederland verdwijnen, richt het ACT-studentenproject 'Dutch heritage: rare breeds hidden in plain sight' zich op bewustzijn en waardering van deze bijzondere soorten.

"Veel mensen weten niet dat zeldzame veerassen bestaan. Om te weten hoe je het brede publiek kunt interesseren in deze bijzondere dieren, hebben we onderzoek gedaan naar specifieke doelgroepen. We hebben allerlei methoden uitgetest," aldus de studenten. Het resultaat is een voorstel voor een campagne met bewegwijzeringsborden in het Binnenveld, een Instagram-account en zeldzame dierenrassenplaatjes, te verzamelen bij je boodschappen.

Voorbeeld van een bord, ontwerpen door de studenten

Nominatie voor Groenpact Impactprijs 2024

Het project werd genomineerd voor de Groenpact Impactprijs. Jaarlijks reikt Groenpact vier Impactprijzen van €2.500 uit aan leerlingen en studenten uit het hoger onderwijs, die in actie zijn gekomen met een goed idee. Ze strijden met elkaar om het podium en worden in het zonnetje gezet. De Groenpact Impactprijs is er voor iedereen, ook start-ups die op school zijn begonnen.

De prijsuitreiking vond plaats tijdens een feestelijk Groenpact evenement op 3 juni 2024. "Helaas is de prijs naar een andere inzending gegaan, maar een was een zeer geslaagd traject," zegt Annemieke Rattink van het CGN.