Project

Sustainability certification for biobased systems (SUSTCERT4BIOBASED)

Dit project levert een belangrijke bijdrage aan Missie B Klimaatneutrale landbouw en voedselproductie en specifiek aan MMIP B6 Productie en gebruik van biomassa. Vooral relevant voor het "Deelprogramma 3. Koolstof als grondstof Koolstof als grondstof is volledig biobased" waarin de overgang van een lineaire fossiele economie naar een circulaire biobased economie wordt ondersteund. Dit project past specifiek binnen de "Transitie-ordersteunende kennis en tools - Systeemstudies - Duurzaamheidscriteria, logistiek en wereldwijde beschikbaarheid" van dit programma.

SUSTCERT4BIOBASED zal met zijn monitoringsysteem de betrouwbaarheid en prestaties evalueren van vrijwillige duurzaamheidscertificeringsprogramma's en business-to-business labels voor biologische grondstoffen en biogebaseerde producten. Het zal daarbij de kennis over duurzaamheidssystemen en milieukeurmerken voor biogebaseerde producten vergroten. Het zal een methodologie verschaffen voor de beoordeling van de kosten en baten van de invoering van certificering en resultaten van geselecteerde waardeketens die kunnen worden gekopieerd in andere biogebaseerde waardeketens.

Het gebrek aan vertrouwen en de bezorgdheid over de haalbaarheid van duurzaamheidssystemen belemmeren de marktintroductie van biogebaseerde producten. Om te zorgen voor een duurzame overgang naar circulaire biogebaseerde systemen, wat de kern is van MMIP B6 Productie en gebruik van biomassa, is het belangrijk dat geloofwaardige en best presterende programma's en labels worden geïmplementeerd en verder worden overgenomen in de industrie. Voor dit doel zal SUSTCERT4BIOBASED de nodige ondersteunende instrumenten (kennis, gegevens, inzichten en instrumenten) genereren.

Bestaande duurzaamheidscertificeringssystemen en -labels voor biologische bronnen en voor biogebaseerde producten zullen worden beoordeeld in WP1. In WP2 worden gegevens verzameld over de volumes van biogebaseerde producten in de wereldwijde handelsstromen. In WP3 zal een monitoringsysteem worden ontwikkeld en gebruikt voor het identificeren van de beste schema's en labels. Dit wordt gevolgd door een beoordeling van de haalbaarheid van de adoptie van best-in-class schema's en labels in WP4. In WP5 worden de gegenereerde resultaten gebruikt om aanbevelingen af te leiden en te communiceren voor de 3 doelgroepen (systeemeigenaren, biogebaseerde industrie en beleidsmakers). Op middellange termijn zal dit leiden tot een verbetering van duurzaamheidssystemen, het bewustzijn van industriële actoren over de haalbaarheid van certificering vergroten en het ontwerp van politieke maatregelen ondersteunen om de acceptatie van best-in-class regelingen en labels te stimuleren.

Publicaties