Lesmateriaal
Wetenschapsknooppunt Wageningen University heeft samen met wetenschappers van Wageningen University & Research, leerkrachten en studenten en medewerkers van de pabo van de Christelijke Hogeschool Ede lespakketten en inspiratiekaarten ontwikkeld.
Leskisten
Escapebox Plasticsoep
Jaarlijks belanden er miljoenen tonnen plastic in de zee, wat we kennen als 'de plasticsoep'. Dieren eten per ongeluk plastic of raken erin verstrikt. Bij Wageningen University & Research onderzoeken we dit probleem door te analyseren wat stormvogels in hun maag hebben. Help jij ons bij het onderzoek naar de plasticsoep?
Leskist Insecten
Na dit project hebben de kinderen kennis over verschillende bodemdiertjes en insecten en hun natuurlijke vijanden. Ook hebben ze de vaardigheid om te onderzoeken welke dieren het zijn en wat hun kenmerkt.
Leskist Bodem
Hoe vruchtbaar is de bodem rond de school? Hoe onderzoek je dat eigenlijk? Met de leskist 'Bodem' gaat de klas een bodemonderzoek uitvoeren. Een bodemprofiel maken met een echte grondboor, verschillende soorten bodem herkennen en onderzoeken waar het geschikt voor is, het hoort allemaal bij het leven van een bodemonderzoeker. In de leskist zitten alle benodigdheden... behalve de bodem natuurlijk!
Leskist 'Smaaklessen'
Smaaklessen is een lesprogramma over eten en smaak. Het beleven van voedsel staat centraal. Door Smaaklessen krijgen kinderen flink wat kennis over eten én ervaring met gezond en duurzaam kiezen.
Lespakketten
Klik op de titel om meer inhoudelijke informatie te lezen of download kosteloos een lespakket via de button.
Lespakketten bovenbouw
Moleculair koken voor jonge koks
Koken is voor veel kinderen het bereiden van voedsel, terwijl in de scheikunde koken niets meer is dan water op 100°C brengen. De definitie van moleculair koken is het verklaren van bepaalde kookprocessen en deze inzetten om voedselproducten te ontwikkelen en ze nieuwe eigenschappen te geven.
Landschapsinrichting
We leven in een prachtig land, met allerlei soorten landschappen. Van duinen, rivieren, bossen en polders tot steden, dorpen en industrie. Genoeg om te zien en ontdekken dus. En dat is wat leerlingen in deze lessenserie, met behulp van een GPS, gaan doen.
De weg van het water!
In deze lessenserie gaan leerlingen onderzoeken hoe het verloop van een rivier is, welke belangrijke rivieren er allemaal in Nederland zijn, waarom er rivieren zijn en wat de invloed van rivieren op het landschap is. Verder onderzoeken de leerlingen zelf wat een zomerdijk – en winterdijk is en waarom deze er zijn.
Een windmolen in mijn achtertuin
In deze lessenserie staan de leerlingen stil bij het milieu en bij energiewinning en energievoorziening in de toekomst. De leerlingen gaan ontdekken, ervaren en begrijpen waarom het van belang is dat er goed nagedacht moet worden over bepaalde beslissingen. Hierbij leren zij rekening te houden met de natuur en ook met de toekomst; de uitputting van de aarde.
Ons klimaat
"Niets is zo veranderlijk als het weer", is een uitspraak die bij veel mensen bekend is. Maar wat mensen vaak niet weten, is dat de temperatuur in een klein gebied erg kan variëren. Wat zijn hier de oorzaken van? En wat zijn de gevolgen? Kan er ook iets aan gedaan worden? Deze vragen zullen in deze lessenserie onderzocht worden.
Natuurlijk gelukkig
Geluk is een breed begrip, dat voor iedereen een andere betekenis heeft. Het is mogelijk om te leren om op gelukkige en positieve manier in het leven te staan. In het hedendaags basisonderwijs is het belangrijk dat er ruimte en tijd wordt gemaakt om leerlingen bewust te maken van de factoren die bijdragen aan het eigen geluk en het geluk van de ander. Deze lessenserie richt zich vooral op persoonlijk geluk in relatie met natuur.
Bloemen en bestuiving
Wie wat beter om zich heen kijkt, ziet ontzettend veel verschillende bloemen in tuinen en parken, maar ook gewoon in de berm. Wie wat beter luistert, hoort allerlei gezoem om zich heen van hommels, bijen en vliegen. Maar waarom zijn er eigenlijk zoveel verschillende soorten bloemen? Waarom zitten er zoveel bijen bij de ene bloem en niet bij de andere?
Bio-diversi-WAT?!
Wil jij dat jouw leerlingen écht begrijpen wat ´biodiversiteit´ betekent, dat ze beseffen hoe belangrijk het is om de biodiversiteit te beschermen en wat zij zelf kunnen doen? Dan is dit uitgebreide lesprogramma geknipt voor jouw klas. Aan de hand van acht bedreigde diersoorten waaronder de reuzenpanda, de Humboldt pinguïn en de axolotl, maken leerlingen kennis met het complexe begrip biodiversiteit.
Project 10-14 Sensorisch Onderzoek
Dagelijks zijn onze zintuigen continu bezig om alles waar te nemen, zo ook tijdens het eten. Door een fijn samenspel van onze reuk, smaak, tast, gehoor en zicht hebben wij een optimale beleving van het voedsel dat wij eten en vinden wij iets lekker, of juist niet. Maar, hoe werkt dat nou eigenlijk? Welke factoren hebben hier een invloed op en hoe worden zintuigen ingezet bij het doen van onderzoek?
Lespakketten onderbouw
Van koe tot kaas
In de lessenserie 'Van koe tot kaas'' voor groep 1 en 2 gaan de kleuters op zoek naar het antwoord op de vraag: 'waar komt mijn eten vandaan?' Ze ervaren wat er allemaal op de boerderij te beleven valt, zien de vele keuzemogelijkheden en misleidingen in een supermarkt en denken na over afval.
Zebrapaden voor dieren
Waarom hebben dieren oversteekplaatsen nodig? Dat gaan leerlingen zelf ervaren tijdens deze lessenserie. De leerkracht krijgt de benodigde informatie over dit probleem van dieren, zoals versnippering van leefgebieden, en de oplossing hiervoor, zoals de aanleg van “zebrapaden” voor dieren, zoals ecoducten.