
Nieuws
Global Challenge, Global Teaching 2025
Ben jij als docent klaar om leerlingen kennis te laten maken met thema’s rondom het wereldvoedselvraagstuk? Op donderdag 6 februari vond de online workshop 'Global Challenge, Global Teaching' voor docenten plaats waarbij de Global Challenge, een opdracht in samenwerking met de World Food Prize Foundation, centraal stond.
De workshop was gericht op docenten die geïnteresseerd zijn de Global Challenge en bijbehorende thema’s in hun lessen te behandelen. Tijdens de workshop hebben innovatieve docenten uit Kenia en de VS, waar ook Youth Institutes gevestigd zijn, uitgelegd hoe zij de Global Challenge gebruiken en integreren in hun onderwijs. De workshop bood mogelijkheden voor alle docenten om ervaringen te bespreken en uit te wisselen.
In totaal waren er 34 deelnemers - docenten en experts - uit Uganda, Kenia, Zweden, Nederland, Canada en USA (o.a. Minnesota, Ney York, Iowa, Michigan, Washington) aanwezig bij de online workshop.
Wat is de Global Challenge?
“Hoe voeden we de wereld in 2050 op een eerlijke, duurzame en gezonde manier wanneer de wereldbevolking stijgt naar 10 miljard?” Dat is de vraag die centraal staat in de Global Challenge opdracht van de World Food Prize Foundation. Het Wageningen Youth Institute, een samenwerking tussen de World Food Prize Foundation en Wageningen University & Research, organiseert jaarlijks de essaywedstrijd genaamd Global Challenge. Hierbij nodigen we leerlingen uit een kort werkstuk over een zelfgekozen onderwerp over het voeden van de wereld te schrijven en daarover in gesprek te gaan tijdens de finale. Word je als leerling geselecteerd? Dan mag je mee naar het Global Youth Institute in Des Moines, de VS
Geïnteresseerd om zelf met leerlingen aan de Global Challenge te werken? Dit zijn tips van aanwezige docenten tijdens de workshop:
Laat de leerling starten door verschillende landen te kiezen en laat de leerlingen daar onderzoek naar doen. Welke uitdagingen zijn hier, welk onderwerp spreekt je aan? Dan kiezen ze iets dat ze het meest aanspreekt.
In dit proces maken leerlingen ook kennis met de wereldkaart en zien ze welke landen er zijn over de hele wereld. Doe onderzoek naar het land, de cultuur, uitdagingen waar het land voor staat, impact en mogelijke oplossingen.
Je moet niet te breed kijken als je een land gekozen hebt, kies één probleem of uitdaging die impact kan hebben.
En misschien wel het meest belangrijk; wees als docent zelf enthousiast!