Parlement der aardbewoners
Tijdens het project ‘het Parlement der Aardbewoners’ dompelen leerlingen én docenten zich enkele uren tot een schoolweek lang onder in de natuur rond hun school. Zo ontwikkelen ze kennis en vaardigheden om een positieve relatie met de natuur en onze leefomgeving te ontwikkelen. Het Parlement der Aardbewoners relateert aan de theorie van Bruno Latour: ‘Het Parlement der Dingen.’ Hierin wordt de natuur en de plek van de mens alleen begrepen door de natuur toelaten in ons leer- en denkproces. Hoe je dit doet, ontdek je in het programma.
Het Parlement der Aardbewoners is een project ontwikkeld door Ester Klein Hesselink. Ester is in 2022 afgestudeerd in Msc Bos- en Natuurbeheer waarin ze als stage product het programma van het Parlement der Aardbewoners heeft opgericht. Het is een divers programma met veel mogelijke werkvormen en activiteiten waarbij altijd gestimuleerd wordt om vanuit verschillend perspectieven (ook niet-menselijke perspectieven, zoals dieren en planten) de werkelijkheid te bekijken en bovenal te ervaren. Het programma is een iteratief project waarbij per school en mogelijkheden wordt afgestemd wat er aan activiteiten gedaan kan worden met de leerlingen en docenten.
Wat gaan we doen
Het hele programma is geschikt voor klas 1 t/m 3 en beslaat idealiter 5 volle schooldagen. Afhankelijk van de mogelijkheden van de school kan er ook een aangepast programma worden gemaakt. Zo kunnen we bijvoorbeeld ook een programma van 1 dag, of zelfs een halve dag samenstellen.
De lessen zijn gebaseerd op natuurbeleving en plant-mens en mens-dier relaties. De lessen gaan tevens in op de plaats van de mens in het ecosysteem. We verkennen het perspectief van de mens als medebewoner en niet zozeer die van de vervuiler. Volgens het Parlement der Aardbewoners heeft namelijk elke aardbewoner recht op bestaan en vereist het leren zien van en luisteren naar elkaar om dit in samenspraak vorm te geven. Dit is dan ook het centrale thema van de lessen. Zie ook het filmpje hiernaast.
De activiteiten hebben vaak een link met concepten uit de vaklessen op school. Bijvoorbeeld aan het onderwerp vuur maken worden ecologische, historische, scheikundige en natuurkundige principes gekoppeld.
Ervaring van de eerste deelnemers
In het voorjaar van 2022 heeft de eerste projectweek plaatsgevonden met twintig 2de-jaars leerlingen van havo/wvo van het Corlaer College uit Nijkerk. Zij konden zich hiervoor opgeven bij het vak MNT.
Klik hier om een sfeerverslag te lezen waarin de leerlingen een jaar later zijn geïnterviewd wat hen is bijgebleven van de week
"Sommige leerlingen gaven aan het einde van de week aan dat ze zich rustiger voelden en beter sliepen. We willen hier zeker wat mee in de toekomst; het zou best gezond zijn als we het onderwijs vaker naar buiten kunnen verplaatsen!", aldus een docent van het Corlear College.
Meer weten of zelf meedoen?
Wil je meer weten over het precieze programma en hoe we dat eventueel kunnen afstemmen op jouw wensen? Neem dan tijdig contact met ons op via het contactformulier op deze pagina.
Zoals een van de leerlingen van het Corlaer zei in 2022: “Ik zou zo’n week gunnen aan iedereen!”
Wanneer je het belangrijk vindt om met je leerlingen meer met buitenonderwijs te doen dan kun je overwegen om de natuurweek helemaal zelf te leren verzorgen en alleen nog gebruik te maken van de leskist zonder verdere ondersteuning. Dan betaal je uiteraard alleen nog voor de huur van de leskist. De voorwaarde hiervoor is dat je één keer de volledige projectweek hebt meegemaakt én een nascholing hebt gevolgd. De nascholing kun je aanvragen door contact met ons op te nemen. De nascholling helpt je ook om naast te projectweek te ontdekken hoe je buitenonderwijs in je reguliere lessen kunt toepassen, dus ook voor dit doel kun je ons contacten.
Wil je meer weten over het precieze programma en hoe we dat eventueel kunnen afstemmen op jouw wensen? Neem dan tijdig contact met ons op via het contactformulier op deze pagina.