Hoe In'to Languages haar aanbod toekomstbestendig maakt

Hoe blijf je relevant in een wereld die sneller lijkt te veranderen dan ooit? Voor In’to Languages is het antwoord helder: door vol in te zetten op innovatie. Innovatie is al jaren een drijvende kracht binnen onze organisatie, maar heeft het afgelopen jaar een enorme vlucht genomen. Dankzij een vernieuwde aanpak is innovatie nu iets waar niet een paar mensen, maar heel In’to bij betrokken is. Onze directeur Sylvia van der Weerden en innovator Kasper Maes delen hun visie en vertellen hoe we ons samen klaarstomen voor de toekomst.

Wendbaarheid door innovatie

Sylvia van der Weerden: "De snelle ontwikkelingen op het gebied van taal en technologie, zoals de komst van AI, maken duidelijk dat innoveren geen keuze meer is, maar een noodzaak. Als we als taal- en communicatiecentrum relevant willen blijven en ook in de toekomst van toegevoegde waarde willen zijn, is het cruciaal dat we wendbaar zijn en mee kunnen gaan in ontwikkelingen. Door te innoveren bevorder je die wendbaarheid.”

Mensen moeten niet alleen willen meedenken, maar ook bereid zijn om nieuwe ideeën uit te voeren, te doorvoelen en uit te dragen

Innoveren gaat niet alleen om nieuwe technologie of inhoudelijke verbeteringen. Het vraagt ook om een verandering in cultuur en het ontwikkelen van een toekomstgerichte houding, benadrukt Sylvia: "We komen alleen vooruit als we het allemaal willen. Innoveren moet je samen doen. Mensen moeten niet alleen willen meedenken, maar ook bereid zijn om nieuwe ideeën uit te voeren, te doorvoelen en uit te dragen. Daarom omarmen we een participatieve innovatiestrategie waarin iedereen wordt uitgenodigd om bij te dragen."

Samenwerken aan vernieuwing

Kasper Maes is als In’to’s innovator de aanjager van deze nieuwe strategie. De kern is dat collega’s in afdelingsoverstijgende teams, los van hun doorlopende dagelijkse werkzaamheden, kansen en mogelijkheden onderzoeken rondom een bepaald thema. Die manier van werken heeft veel voordelen, legt Kasper uit: “Door mensen ruimte te geven, uit hun gebruikelijke werkcontext te halen en vanuit verschillende expertises samen te brengen, kunnen nieuwe perspectieven en ideeën ontstaan. De uitkomst staat niet van tevoren vast en er is geen druk om tot een concreet resultaat te komen. Zo creëer je ruimte voor creativiteit en echt vrij denken. Ook draagt het betrekken van zoveel mogelijk medewerkers eraan bij dat mensen steeds meer zelf de voordelen van innovatie inzien, ook voor hun eigen werk."

We hebben al een grote stap vooruit gemaakt in korte tijd

Sylvia: “Doordat we het nu samen doen, heeft innovatie binnen In’to echt vleugels gekregen. De medewerkers van In’to zijn het goud van de organisatie. Met z’n allen weten en kunnen we zoveel meer dan afzonderlijk in één innovatieteam of managementteam. En het werkt aanstekelijk: we zien nu al resultaten van onze innovatiestrategie en dat motiveert anderen weer om aan boord te stappen.” Kasper vult aan: “Het is geweldig om te merken dat steeds meer collega’s meedoen met innovatie en open staan voor nieuwe dingen. Dat is een grote stap vooruit in korte tijd.”

Resultaten

Naast een groeiende toekomstgerichte mindset zijn er ook al andere zichtbare resultaten. Kasper: “We zijn begonnen met een pilotteam dat zich richtte op generatieve AI. Dit heeft ertoe geleid dat we nu veel expertise hebben op dit gebied en collega’s AI steeds meer zien als vast hulpmiddel voor allerlei toepassingen. Docenten gebruiken het bijvoorbeeld bij het ontwikkelen van lesmateriaal, maar we nemen het ook op in het cursusaanbod zelf, zoals in onze schrijftrainingen.” 

Een andere concrete uitkomst is de feedbacktool die taaldocenten van In’to momenteel ontwikkelen samen met het MKB Datalab. “Deze AI-tool herkent en corrigeert taalfouten in schrijfopdrachten automatisch,” legt Kasper uit, “wat docenten veel tijd bespaart bij nakijkwerk. Ze hoeven alleen de feedback nog te checken en verder aan te vullen. De samenwerking met MKB Datalab is een goed voorbeeld van hoe we de blik naar buiten richten en proberen buiten onze eigen kaders te denken. Het betrekken van experts van buitenaf is daarbij heel waardevol.”

We denken na over hoe de toekomst van taal en communicatie eruit kan gaan zien en hoe we daarop kunnen inspelen. Zo kunnen we anticiperen en snel reageren op wat er om ons heen gebeurt

Vooruitkijken met futures thinking

Ondertussen kijkt In’to ook naar het grotere plaatje. Sylvia: “We willen als organisatie niet alleen wendbaar zijn, maar ook voorbereid op de toekomst. Zodat we kunnen anticiperen en snel kunnen reageren op wat er om ons heen gebeurt.” Daarom combineert In’to het innoveren in teams met ‘futures thinking’, waarbij mogelijke toekomstscenario’s worden verkend. “Innovatie en futures thinking gaan hand in hand,” licht Kasper toe. “Door vooruit te kijken, denken we nu alvast na over hoe de toekomst van taal en communicatie eruit kan gaan zien en hoe we daarop kunnen inspelen. Met innovatie geven we invulling aan wegen die naar die toekomsten kunnen leiden. Mocht het allemaal anders lopen, dan kunnen we bovendien snel schakelen, omdat we al in alternatieve scenario’s hebben gedacht.” 

Meer weten over futures thinking? Kasper Maes schreef er een e-book over, dat je hier kunt downloaden.