Ombudspersoon

De ombudspersoon draagt bij aan een structureel veiliger werk- en studieomgeving voor medewerkers (incl. promovendi) en studenten. Vanuit een onafhankelijke en gezaghebbende positie signaleert de ombudspersoon grotere trends op gebied van sociale veiligheid en adviseert hierover.

De ombudspersoon heeft oog voor de individuele casus, maar behandelt geen rechtspositionele kwesties, (individuele) kwesties die al zijn opgepakt en zaken die expliciet belegd zijn bij een commissie.

Bij WUR werkt de ombudspersoon zowel voor Wageningen University als voor Wageningen Research.

WUR Ombudspersoon Joke Genee
Interactie tussen mensen; dat is waar het in mijn werk altijd over gaat. Juist daar waar zaken schuren begint voor mij de uitdaging om tot een oplossing te komen. Mijn belangrijkste drijfveer is dat ik iedereen een sociaal veilige, gezonde en stimulerende werk- en studieomgeving gun.

    Wat is het doel van de ombudspersoon WUR?

    De ombudspersoon is een laagdrempelige voorziening voor (groepen) medewerkers (ook promovendi) en (groepen) studenten voor problemen die op de werk- of studievloer ontstaan en tot vragen, dilemma’s en conflicten (kunnen) leiden).

    De ombudspersoon zorgt voor een onafhankelijk en onpartijdig advies, bemiddeling, doorverwijzing binnen de hulpstructuur of onderzoek. Het gaat over situaties waarin een medewerker of student ervaart dat er sprake is van een – in hun ogen – onjuiste of onbillijke behandeling door personen of organen van Wageningen University & Research.

    Wat kan de ombudspersoon voor mij doen?

    De ombudspersoon werkt onafhankelijk, onpartijdig en vertrouwelijk, kan onderzoek (laten) doen en adviseren (gevraagd en ongevraagd) over structurele problemen en misstanden op de werk- en studievloer.

    • De ombudspersoon kan (groepen) medewerkers en (groepen) studenten ondersteunen bij de analyse en oplossing van vragen, dillema’s of conflicten die betrekking hebben op het werk of de studie, op het moment dat overleg daarover binnen de staande organisatie stagneert of blokkeert.
    • De ombudspersoon is geen extra instantie op de bestaande klacht-, bezwaar- en beroepsmogelijkheden of ter vervanging van de actoren die zich richten op individuele casuïstiek. De ombudspersoon is een onafhankelijke partij die kan bemiddelen tussen partijen en die ineffectieve patronen in de cultuur van (onderdelen van) de organisatie met betrekking tot sociale veiligheid kan blootleggen.

    Ik heb een probleem, conflict en/of dilemma. Wat moet ik doen?

    Een veilige werk- en studieomgeving betekent ruimte om je uit te spreken over zaken die niet goed lopen. Ruimte dus om problemen, dilemma’s en/of conflicten aan te kaarten met als doel daarvoor een oplossing te vinden. Wat betreft medewerkers ligt de verantwoordelijkheid om dergelijke situaties op te lossen bij leidinggevenden. Voor studenten is de verantwoordelijkheid voor oplossingen afhankelijk van het soort klacht en/of probleem.

    WUR biedt medewerkers en studenten ondersteuning met een uitgebreide hulpstructuur die bijdraagt aan een prettige werk- en studie-omgeving. Denk aan o.m. vertrouwenspersonen, studentendecanen en -psychologen PhD advisers, trainingen, bedrijfsmaatschappelijk werk, de arbodienst en HR.

    Daarnaast zijn er verschillende klacht-, bezwaar- en beroepsprocedures van kracht op basis waar medewerkers en studenten gebruik kunnen maken als zij een klacht hebben over bijvoorbeeld hun (rechts)positie of wanneer er sprake is van een situatie van ongewenst gedrag.