Alumnibijeenkomst

Wageningen Alumnibijeenkomst regio Utrecht - excursie Marker Wadden

De Werkgroep Wageningen Alumnikring Utrecht organiseert in samenwerking met het Alumnibureau WUR twee keer per jaar een alumnibijeenkomst in de regio. Op vrijdag 6 september gaan we op excursie naar de Marker Wadden.

Organisator Alumni

vr 6 september 2024 12:30 tot 19:00

Locatie Bataviahaven 1, 8242 PR, Lelystad

Op vrijdag 6 september 2024 organiseert de Werkgroep Alumnikring Midden samen met Team Alumnirelaties een excursie naar de Marker Wadden

De Marker Wadden bestaan uit zeven onbewoonde eilanden op hemelsbreed circa 9 kilometer vanaf Lelystad, waarvoor zo’n 30 miljoen kubieke meter zand, slib en klei zijn opgespoten uit de bodem van het Markermeer. Ooit was Nederland van plan dat gebied droog te leggen, net zoals eerder de Noordoostpolder en de Flevopolders. Daartoe werd in 1976 de Markerwaarddijk gesloten, maar van inpoldering kwam het nooit: in 2002 zag de Nederlandse regering er definitief vanaf. Mede door het gebrek aan natuurlijk oeverzones, geulen en ondieptes veranderde het Markermeer in de loop der jaren in een, plat gezegd, dode bak water vol ronddwarrelend slib. De aanleg van de Marker Wadden (2016) moest ecologisch herstel brengen. Tot dusverre met succes: het slib bezinkt en flora en fauna herstellen zich. De eilandjes vormen samen met de Markerwaard, de Oostvaardersplassen, Lepelaarplassen en het Trintelzand het Nationaal Park Nieuw Land.

WUR is hierbij betrokken (geweest) via het KIMA: Kennis- en Innovatieprogramma Marker Wadden, en nu ook KIMA 2.0, dat een interdisciplinaire monitoring behelst van het zich nog steeds ontwikkelende ecosysteem van de Marker Wadden.

Lees hier meer over de Marker Wadden. Lees hier meer over de vismonitoring op de Marker Wadden in een artikel van Resource, en lees hier studentenblogs over aquatisch onderzoek op de Marker Wadden.

Hieronder vind je het voorlopige programma voor deze dag.

Voorlopig programma

12:30 Verzamelen Bataviahaven 1 in Lelystad (steiger veerboot)

13:00 Vertrek met ‘Nieuw Horizon’ naar Marker Wadden, ter plekke ontvangst met koffie/thee

14:00 Korte introductie door alumnus Ben Viveen (voorheen projectmanager bij Rijkswaterstaat): ‘Ontwerp, inrichting en beheer Marker Wadden’

14:10 Korte introductie door Joep de Leeuw (senior researcher WUR): ‘Visserijonderzoek en vismonitoring’

14:20 In groepen: rondwandeling met Ben en Joep over de Marker Wadden (ongeveer 3,5 km)

16:30 Klaarmaken voor vertrek terug naar Lelystad

17:00 Boot vertrekt terug naar Lelystad

18:00 Aankomst aanlegsteiger Bataviastad en te voet naar
horecagelegenheid De Rede voor een eenvoudige maaltijd en netwerken

19:00 Einde programma

Praktische informatie

De rondwandeling over de Marker Wadden met Ben en Joep is een wandeling van ongeveer 3,5 km. Ook bij regen gaat deze wandeling door. Als bij extreem slecht weer de boot niet vaart, wordt de excursie geannuleerd en krijg je de kosten voor deelname weer terug. De eventuele annulering wordt uiterlijk 24 uur voor aanvang van de excursie bekend gemaakt.

Houd rekening met het wandelen en zorg voor het juiste schoeisel.

Registratie

LET OP:

Het maximale aantal deelnemers voor de excursie is bereikt, aanmelden is niet meer mogelijk! Heb je interesse? Stuur een mail naar alumni@wur.nl zodat wij je op de reservelijst kunnen plaatsen.

De eigen bijdrage voor de boottocht is €25,- per persoon. Koffie/thee en maaltijd wordt aangeboden door WUR.