WUR-topwetenschapper Deli Zhang ontvangt Dekkerbeurs van Hartstichting

1 augustus 2024

De Hartstichting heeft onderzoeker dr. Deli Zhang van Wageningen Universiteit een Dekkerbeurs toegekend. Dit is een persoonlijke onderzoeksbeurs voor getalenteerde wetenschappers die jaarlijks wordt toegekend. Met deze beurs van €554.000 kan Zhang de komende jaren onderzoek doen naar hart- en vaatziekten. Zhang is verbonden aan de leerstoelgroep Humane en Dierfysiologie (HAP) van Wageningen University & Research.

Ongeveer één op de zes mensen met diabetes krijgt boezemfibrilleren. Dit is een hartritmestoornis die ernstige herseninfarcten kan veroorzaken en uiteindelijk ook het hart kan beschadigen. Waarom komt het zo veel voor bij diabetespatiënten en hoe ontstaat bij hen deze ziekte?

Moleculair bioloog Deli Zhang denkt dat dit komt doordat de energiefabriekjes in hun hart niet goed werken. Deze energiefabriekjes (mitochondriën) zijn in elke cel aanwezig en verbranden daar vet om energie op te wekken voor de hartcellen. “We zien zowel bij mensen met diabetes als bij mensen met boezemfibrilleren dat die fabriekjes niet goed meer werken”, legt Zhang uit. “Het gevolg is, dat de cellen minder energie hebben en dat de vetdruppeltjes die normaal gesproken worden verbrand, zich ophopen in het hart.”

Herseninfarcten voorkomen

Zhang denkt dat die ophoping van vetdruppeltjes de elektrische prikkels in het hart verstoren en zo boezemfibrilleren veroorzaken. Met haar onderzoek wil ze dat bewijzen. Zij gaat kijken hoe dit proces van slecht werkende energiefabriekjes naar ophoping van vetdruppeltjes en uiteindelijk boezemfibrilleren precies werkt. Welke stofjes van het lichaam zijn hierbij betrokken? En welke leefstijl- en risicofactoren hebben hier invloed op? “Wanneer ik dat kan ontrafelen, weet ik ook hoe we kunnen ingrijpen om deze processen te stoppen”, vertelt Zhang. “Zo wil ik uiteindelijk nieuwe behandelingen ontwikkelen om boezemfibrilleren bij mensen met diabetes al in een vroeg stadium tegen te gaan. Zo voorkomen we herseninfarcten en schade aan het hart van deze patiënten en besparen we hen veel leed.”

Sneller oplossingen voor patiënten

Wetenschappelijk onderzoek is hard nodig om te voorkomen dat mensen overlijden of ziek en steeds zieker worden door hart- en vaatziekten. Met haar persoonsgebonden Dekkerbeurzen probeert de Hartstichting daarom toptalent aan het hart- en vaatziektenonderzoek te verbinden. Een Dekkerbeurs helpt onderzoekers hun eigen onderzoekslijn op te zetten en uit te bouwen.

De selectieprocedure voor deze beurzen is streng: er wordt gekeken naar de kwaliteit van de onderzoeker én de kwaliteit van het onderzoek. Wetenschappers uit binnen- en buitenland hebben de aanvragen beoordeeld. “Voor de Hartstichting is een toponderzoeker een onderzoeker die naast topwetenschap ook nadenkt over het verder brengen van onderzoeksresultaten”, zegt Hans Snijder, directeur van de Hartstichting. “De Dekkerbeurs versnelt onderzoek en leidt tot een verbeterde behandeling en het voorkomen van hart- en vaatziekten.”

De Dekkerbeurs is vernoemd naar dr. E. Dekker, oud-directeur van de Hartstichting. Hij was in Nederland de initiator van de burgerhulpverlening bij een hartstilstand.