WUR-docent van het Jaar is Ignas Heitkönig

21 juni 2023

De Teacher of the Year-prijs is dinsdag 20 juni uitgereikt aan Ignas Heitkönig, universitair docent bij Wildlife Ecology and Conservation. Volgens de studenten van de jury is hij ‘creatief’, ‘authentiek’ en streeft hij ernaar abstracte ideeën begrijpelijk te maken. Ook zijn liefde voor de natuur en de manier waarop hij ijvert voor biodiversiteit en natuurinclusiviteit werden genoemd.

Er waren nog vijf kandidaten in de race voor de prijs. Heitkönig ontdekte zijn liefde voor lesgeven tijdens zijn promotieonderzoek in Zuid-Afrika. Na zijn promotie gaf hij er meerdere vakken aan de Universiteit van Venda. In Wageningen geeft Heitkönig momenteel meerdere vakken, waaronder Ecological Methods, Animal Ecology en Wild Perspectives. Ook buiten het onderwijs is hij actief, vertelt de jury. Zo hielp hij in 2016 met de oprichting van de Future for Nature Academy (die als doel heeft studenten te enthousiasmeren om zich in te zetten voor natuur en biodiversiteit); is hij betrokken bij het Wageningen Biodiversity Initiative en zet hij zich in voor het verminderen van het aantal parkeerplaatsen op de campus.